IVRP.pl Strona Główna IVRP.pl
polityka - militaria - kultura - podróże

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Ares I-X (28.10.2009)
Autor Wiadomość
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 20 Paź, 2009 14:19   Ares I-X (28.10.2009)

Z lekkim opóźnieniem, bo o 7:39 naszego czasu wobec planowanej 6:01 rozpoczęła się operacja wytaczania na wyrzutnię 39B Aresa I-X. Właśnie w tej chwili trwają prace nad ostatecznym umocowaniem platformy z umieszczoną na niej rakietą na stanowisku startowym. Gwoli rekapitulacji pozwolę sobie przypomnieć, iż na wehikuł ów składają się następujące elementy:

1) pierwszego stopnia, który z kolei składa się z:
    a) czterosegmentowego silnika na paliwo stałe, lekko zmodyfikowanego w porównaniu z wahadłowcowymi SRB (o czym niżej)

    b) symulatora piątego segmentu

    c) zestawu spadochronów (nowego typu, o większym udźwigu niż w przypadku rakiet wspomagających wahadłowca).

    d) dodatkowych silników korekcyjnych umieszczonych u nasady SRB; ich celem jest wspomożenie procesu wprawienia wypalonego pierwszego stopnia w ruch obrotowy wzdłuż jednej z osi poprzecznych dla wstępnego wytracenia prędkości poprzez większenie oporu aerodynamicznego.


2) symulatora drugiego stopnia zestawionego z szeregu walcowatych segmentów wraz z umieszczonym wewnątrz nich balastem oraz połączonych z w/w na sztywno: łącznika międzystopniowego na jednym końcu, jak również symulatora Oriona i systemu ratunkowego na końcu drugim.

3) Zestawu kontroli położenia wzdłuż osi podłużnej, umieszczonego w łączniku międzystopniowym (kontrolę położenia w obydwu osiach poprzecznych zapewni wychylanie dyszy silnika na paliwo stałe)

4) Pakietu awioniki (adaptowany z Atlasa V)

5) Zestawu czujników, monitorujących zarówno wewnętrzną dynamikę pojazdu (w tym osławione oscylacje ciągu), jak i uwarunkowania aerodynamiczne.

Garść fotek (więcej: http://mediaarchive.ksc.nasa.gov/search.cfm?cat=4)









Pewnym modyfikacjom podległa również platforma startowa (taż sam, z której ongiś pp. Armstrong, Aldrin i Collins wybrali się na przejażdżkę), a przede wszystkim stanowisko startowe 39B; obok wzniesienia trzech masztów odgromowych i likwidacji części infrastruktury związanej z wahadłowcami, zainstalowano również system stabilizujący cokolwiek anorektyczną jak widać rakietę przed podmuchami wiatru w oczekiwaniu na start (za tydzień, jak w tytule wątku; nominalnie o 14 naszego czasu, jeśli nie poknotziłem czegoś ze strefami czasowymi).

* * * *

Cokolwiek dyskusyjne są cele samej wartej kilkaset mln. $$$ próby. Niezależnie od aspekty czysto PR'owego (że coś się robi), dość istotne wydają się być: walidacja samej koncepcji rakiety z pojedynczym silnikiem stałopaliwowym w pierwszym stopniu, test systemu odzyskiwania, a także uzyskanie danych aerodynamicznych.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 20 Paź, 2009 14:55   

Tak to wygląda aktualnie (zrzut z NASA TV, za pośrednictwem NSF.com):

_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 20 Paź, 2009 16:41   

Galeria KSC jak zwykle trochu w plecy ;)







Tu również warto zajrzeć: http://www.collectspace.c...TML/000230.html
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 20 Paź, 2009 22:19   

Nu to jeszcze trochu:









_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Zbigniew 
członek władz krajowych


Pomógł: 6 razy
Wiek: 54
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 6959
Skąd: Kujawy
Wysłany: Czw 22 Paź, 2009 20:52   

Jaka jest mniej więcej średnica i długość tego patyka z rakietowym silnikiem? Jakież musi być mocowanie tego ustrojstwa na czas transportu w pozycji pionowej! Jakoś tam nie widzę żadnych zabezpieczeń. Tak sobie myślę, że jak by odrobinę wiuchło to by połamała się jak paluszek lajkonik. <tako rzecze ignorant>
_________________
"Domini Poloni, tam diu liberi, quam diu catholici!"
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 22 Paź, 2009 21:29   

Rozmiary mniej więcej takie same, jak standardowego Aresa, tzn. średnica: u dołu: 3.7 m, u góry 5.5 m; wysokość: 94 m (tylko 17 metrów mniej niż Saturn V). Mocowanie: standardowe cztery szrubki nadziewane materiałem wybuchowym (średnica: 89 mm, długość: 710 mm każda).

Wagowo wygląda to z deka inaczej: standardowy wahadłowcowy SRB waży wraz z paliwem circa 590 ton, ekstrapolując na wersję pięciosegmentową winno to dać jakieś 740 ton. Wszystko co jest ponad, tzn. adapter międzystopniowy, układ silników korekcyjnych, górny stopień wraz z silnikiem, moduł awioniki, kolejna przejściówka, Orion, wieżyczka ratunkowa, waży wraz z paliwem Π x drzwi 200 ton, co czyni interesujący nas obiekt naturalnie stabilnym na wyrzutni, a wręcz przeciwnie w locie (nisko położony środek masy).

Zasadnicza uwaga: właściwy Ares I (jeśli kiedykolwiek poleci, etc., etc. będzie przewożony z hali montażowej na wyrzutnię z pustymi zbiornikami drugiego stopnia, tzn. podczas transportu będzie lżejszy o jakieś 135 ton. W przypadku Aresa I-X nie wchodzi to w grę, nic więc dziwnego, że transporter poruszał się na tę okoliczność wolniej niż ma w zwyczaju ;)

W ramach ciekawostki zawodowej :> : wnętrze symulatora górnego stopnia:





_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Sob 24 Paź, 2009 20:47   

Korzystając z okazji (która nie czyni dobrodzieja), się pouzupełniam i popoprawiam :oops: co nieco:

- Ares I-X do placformy startowej mocowany jest jw., aliści po dotarciu na wyrzutnię podtrzymywany jest też przez specjalne ramię stabilizujące zamontowanie na Stałej Strukturze Obsługowej (będzie odsunięte na dwie godziny przed startem).

- Ze względów bezpieczeństwa, prędkość transportera podczas wytaczania Aresa I-X została ograniczona do 1.3 km/h (0.8 mph); dla porównania: z ładunkiem nominalnym, tzn. zestawem startowym wahadłowca na platformie, transporter śmiga w tempie 1.6 km/h, zaś bez ładunku osiąga chwilami zawrotną prędkość 3.2 km/h. Z kolei prędkość wiatru podczas całej operacji nie mogła przekroczyć 30 węzłów (trochu powyżej 15 m/s) - ciekawe1, jak to wyegzekwowano ;) Po zagnieżdżeniu się na stanowisku startowym rakieta może przetrwać pod gołym niebem do trzydziestu dni, dzielnie znosząc przytem porywy wiatru do 33 m/s.

źródełko: http://www.nasa.gov/pdf/396682main_Ares_I-X-pk.pdf

- Ponieważ Sojediniennyje Sztaty zostały już przez nas dogonione i przegonione, gdy idzie o termin zmiany czasu z letniego na zimowy, nominalny czas startu to wtorek, 13:00 (z czterogodzinnym oknem startowym), choć wedle tambylców będzie to wciąż ósma rano).

- Pogoda jawi się być niesprzyjającą przez pierwszą połowę tygodnia (wtorek: 60% szans niepolecenia, środa & czwartek: 40%). Co gorsza, służby odpowiadające za bezpieczeństwo lotu są zabukowane jedynie na wtorek i środę.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pon 26 Paź, 2009 00:28   

Łał, łał, łał! :D

http://nasatech.net/Ares1-XPadBlvl300_091023/

http://nasatech.net/Ares1-XPadBMLPSo091023/

http://nasatech.net/Ares1-XPadBMLPNE091023/

(jeśli korzystacie z NoScripta, trzeba odblokować)
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pon 26 Paź, 2009 21:42   

To się Rzepie fotka trafiła, czyli Nadawca Ośmiu kontratakuje :mrgreen:

_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 27 Paź, 2009 12:48   

Odliczanie planowo wstrzymane na 10 minut w chwili T-4 minuty, ale minimum 30 minut zwłoki.

Edit: szepraszam, 29 :oops: ;)
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 27 Paź, 2009 13:19   

Na teraz wznowienie odliczania przewidywane na 14:20, start na 14:24.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 27 Paź, 2009 14:33   

Się znowóż przeciągło trochu za sprawą opornego kapturka kryjącego czujnik na samym czubku rakiety, który to nie chciał zejść na czas.

Na teraz T-0 to 14:44
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 27 Paź, 2009 14:46   

Jakiś bałwan wpłynął swoją krypą na obszar zastrzeżony, szczęściem szybko pogoniono mu kota. T-0: 14:49
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 27 Paź, 2009 14:54   

Odliczanie wstrzymane w chwili T-2:38 (pogoda). Będzie wznowione od T-4:00, pytanie tylko kiedy?

(Durny kapturek, durna łajba! :mrgreen: )

Edit: może za 45 minut do godziny :roll:
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 27 Paź, 2009 15:20   

Na teraz wznowienie odliczania 15:50, start 15:54.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 27 Paź, 2009 15:52   

T-0 przesunięte o 10 minut, do 16:04 (ale szanse na dzisiejszy start marnieją).

Edit: już 16:30 (że się dziura w chmurach formuje i będzie na czas)

Edit#2: wedle najnowszej wieści gminnej, wznowienie odliczania o 16:15, start o 16:19.

Edit: T-0 16:24. Jeśli nie wypali, prawdopodobnie tyle na dziś.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 27 Paź, 2009 16:25   

Hegemon napisał/a:
tyle na dziś

:(
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 28 Paź, 2009 17:31   



Godzinkę temu. Niestety, zlecenie na brudną robotę było nie do zrealizowania w innym terminie :>
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 28 Paź, 2009 19:46   

Dobrej jakości film ze startu: http://www.space-multimed...&catid=1:latest

... tudzież powtórki (po kolei z każdej kamery): http://www.space-multimed...&catid=1:latest

Na pierwszy rzut okiem ;) widzę dwie ciekawostki1:

1) Kiwnięcie tuż po starcie w kierunku przeciwnym do wieży obsługowej. Mogło być zaprogramowane a'la Saturn V, ale równie dobrze oznaczać może kiepską wydajność systemu utrzymania położenia nierozpędzonej jeszcze rakiety.

2) Tuż po separacji nastąpiło najprawdopodobniej ponowne zetknięcie pierwszego stopnia z symulatorem drugiego, co wprawiło ten ostatni w ruch obrotowy wzdłuż osi poprzecznej i być może doprowadziło do kolejnego zetknięcia (ale to tylko domniemanie, transmisja została przerwana).

Edit: riplej z kamery z PAFB pokazuje wyraźnie, że kolejnego zetknięcia nie było, ale pierwsze wysoce podobne do prawdy.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 28 Paź, 2009 22:30   

Ares I-X w obszarze maksymalnego ciśnienia dynamicznego. Widoczna kondensacja Prandtla-Glauerta:



(kliknij aby uzyskać pełną rozdzielczość)
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 29 Paź, 2009 20:51   

Czeba przyznać, że to co pozostało z Aresa I-X nie wygląda już tak okazale ;)

_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pią 30 Paź, 2009 20:32   

W nawiązaniu do powyższego: główne spadochrony zawiodły na całej linii: w pełni otworzyły się tylko dwa; co gorsza trzeci, felerny spadochron zaplątał się pomiędzy linkami jednego z dwóch pozostałych, co spowodowało częściowe jego złożenie. Wypalony SRB uderzył w powierzchnię wody z prędkością dużo większą, niż ustawa przewiduje, skutkiem czego raczej nie nada się do ponownego użycia.

Ot takie wgniecenie, czy raczej załamanie struktury, spowodowane uderzeniem w powierzchnię morza pod kątem nieprostym:



...całkiem spore, jak widać:



http://www.spaceflightnow.com/ares1x/091029dent/
http://nasawatch.com/arch...-1-x-first.html
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 5507
Wysłany: Pią 30 Paź, 2009 22:45   

W samym Wrocławiu jest kilkanaście warsztatów gdzie by to wyklepali, polakierowali i byłby jak nowy.
"Panie nówka nie śmigana !
Stłuczka ?
Jak stłuczka?!"
 
 
Zbigniew 
członek władz krajowych


Pomógł: 6 razy
Wiek: 54
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 6959
Skąd: Kujawy
Wysłany: Pią 30 Paź, 2009 22:52   

Bo by sieee do Suworowa na łosobistom nałukem składania spadochronów udanęli to łoni nic ino sami siem menczyli to i im siem te śnórki splontały.

Ile opóźnienia programu z tego powodu przewidujesz?
_________________
"Domini Poloni, tam diu liberi, quam diu catholici!"
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pią 30 Paź, 2009 23:56   

Zgred napisał/a:
W samym Wrocławiu jest kilkanaście warsztatów gdzie by to wyklepali, polakierowali i byłby jak nowy.

Jesteś pewien, że wszystkie one dysponują sprzętem do obróbki blachy półcalowej grubości? :o

A tak poza tym, jak właściwie Jarl zamiaruje przewieźć to to do Włocrawia? Promy kolejowe przez Atlantyk ostatnio jakby rzadziej kursowały. No, chyba że takim czymś, segment po segmencie rozmiarowo i wagowo powinno dać radę:



Zbigniew napisał/a:
Ile opóźnienia programu z tego powodu przewidujesz?

Będzie problem, musiałbym wpierw Rudźkę abo i Beńkę na czarno przemalować, a i tak zaistniałby szołstoper w postaci braku szklanej kuli.

Problemy ze spadochronami silników stałopaliwowych to nie pierwszyzna, np. podczas misji STS-4 nie otworzyły się w ogóle z łatwym do przewidzenia skutkiem. Zdarzało się też, że dany silnik lądował na dwóch jedynie spadochronach (STS-122, STS-128). Ten przypadek różni się od w/w o tyle, że zastosowano nowe spadochrony o większych czaszach (cięższy silnik) i najwyraźniej nie przewidziano wszystkich skutków wzajemnych oddziaływań tychże czasz. Domniemane stuknięcie pierwszego stopnia w drugi tuż po separacji mogło tu również mieć swój udział. Będzie pewnie parę nadprogramowych testów samych spadochronów, ale na opóźnienie całego programu wpływu wielkiego raczej miało nie będzie, przy założeniu oczywiście, że prgram ów będzie realizowany. Kolejny test rakiety nośnej przewidywany był dopiero na rok 2012, choć teraz mówi się o terminie nawet o dwa lata późniejszym. W skład wehikułu stosownie nazwanego Ares I-Y wejść mają: pełnowymiarowy tym razem pierwszy stopień, kompletny (za wyjątkiem silnika) prototyp drugiego stopnia (zapewne z balastem wodnym w zbiornikach), makieta Oriona wyposażona w komplet spadochronów oraz w pełni funkcjonalna wieżyczka ratunkowa. Podstawowym celem testu ma być symulacja przerwania fazy wznoszenia na dużej wysokości i awaryjne lądowanie, czy raczej wodowanie kapsuły.

W przypadku, gdyby np. na skutek ograniczeń budżetowych termin lotu Aresa I-Y uległ znaczącemu opóźnieniu, a równocześnie zakończono prace nad silnikiem J-2X, rozpatrywana jest koncepcja wykorzystania tego ostatniego w opisywanym teście, który tym samym stałby się wstępną próbą kompletnego wehikułu startowego. Latem br. mówiło się też o jeszcze jednym teście (Ares I-X'), różniącego się od bieżącotygodniowego jedynie zastosowaniem pięciosegmentowego SRB (i być może systemu ratunkowego z prawdziwego zdarzenia. Zarówno Ares I-X', jak i Ares I-Y miałyby wystartować już z właśnie budowanej, dedykowanej nowym rakietom platformy startowej:



Z tym że, jak już pisałem w wątku dywanikowym, prawdopodobieństwo skreślenia aktualnej architektury mocno zbliża się do 1. Zachodzi obawa znaczy się, że wrocławskim blacharzom fucha może przejść koło nosa:



I jeszcze bonus, tzn. jutupka HD ze startu: http://www.youtube.com/watch?v=H0ZHzAvFuYc
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 03 Lis, 2009 12:50   

To jest dopiero rewelka: (prawie) cały przebieg lotu Aresa I-X z lotu ptaka, z kapitalnymi ujęciami (niedo)rozwinięcia się spadochronów* i wodowania. Mus absolutny, koniecznie w HQ!

http://www.youtube.com/watch?v=A4l2wxbMEQg

______________________________
*wyraźnie widać, że tuż po wstępnym napełnieniu się czasz zerwała się część lin nośnych jednego ze spadochronów, być może uszkodzona ładunkiem pirotechnicznym wyzwalającym spadochrony główne.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 04 Lis, 2009 12:13   

Symulatora drugiego stopnia twarde wodowanie:





(jakieś 12 do 15 mil, tzn. 19 do 24 kilometrów od pierwszego stopnia)
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pią 06 Lis, 2009 01:24   

Nu i Aresa I-Y skasować zamiarują. Skoro na NASAńskich stronach tak piszą, musi to być prawda! :| :^
http://wiki.nasa.gov/cm/b...7272662132.html
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 5507
Wysłany: Pią 06 Lis, 2009 08:48   

A co w zamian - Sojuzy ?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 10