IVRP.pl Strona Główna IVRP.pl
polityka - militaria - kultura - podróże

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Reklama vs przetwarzanie danych osobowych
Autor Wiadomość
Black^Widow 
Oberfeld-Hebel


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 28 Wrz 2006
Posty: 4598
Skąd: DC (District Cracovia)
Wysłany: Pon 28 Sty, 2019 23:08   Reklama vs przetwarzanie danych osobowych

Dzisiaj , choć mało kto pewnie wie, obchodzimy Dzień ......Ochrony Danych Osobowych
Tak ,tak to nie ściema - ale najbardziej "faktyczny" fakt. Nie wgłębiając się w historię ani powody dlaczego akurat jest to 28.01.2019 - chciałbym podzielić się z Wami szan. Forumowicze interesującym materiałem stricte branżowym - ale napisanym dośc przystępnym językiem o tematyce "jak krążą nasze dane w reklamie internetowej" . Materiał ten dostępny jest w pełnej wersji na portalu niebepiecznik.pl do przeczytania którego gorąco zachęcam

Cytat:

[...]

Z okazji tegorocznego dnia ochrony danych Fundacja Panoptykon publikuje raport właśnie na temat śledzenia i profilowania w sieci. Problem jest ciekawy, bo nawet cześć osób świadomych technicznie nie dostrzega w nim zagrożenia dla prywatności czy ochrony danych. Przecież zbieramy tylko pewne dane i łączymy je z “anonimowymi identyfikatorami”. Co to ma do “danych osobowych”, które z założenia mają identyfikować jednostkę?

Problem w tym, że w naszych czasach algorytmy podejmują decyzje wpływające na nasze życie. Aby podjąć decyzję dotyczącą Ciebie (np. tego jaką cenę Ci wyświetlić) maszyna wcale nie musi Cię znać. Wystarczy jej “anonimowy identyfikator”, czyli wiedzą, że Ty jesteś “tym gościem, który był tu, był tam i ma takie oto cechy”. Poza tym z anonimowych identyfikatorów da się wiele o Tobie wywnioskować i to nawet takich rzeczy, których nie chciałbyś nikomu ujawnić, a przecież zostaną one wzięte pod uwagę przez algorytm. W skrajnych przypadkach można zidentyfikować konkretnego człowieka na podstawie danych “anonimizowanych”.

Z powyższych powodów coraz częściej spotykamy się ze zmianą myślenia dotyczącą “anonimowych identyfikatorów”. Coraz częściej mówi się o przetwarzaniu danych osobowych w kontekście choćby reklamy online.
Jak działa RTB?

Wspomniany raport Fundacji Panoptykon nosi tytuł Śledzenie i profilowanie w sieci. Jak z klienta stajesz się towarem. Naszym zdaniem zawiera on rzeczy, których każdy internauta powinien być świadomy. Przykładowo warto wiedzieć jak działa mechanizm RTB przy sprzedawaniu i wyświetlaniu reklam w sieci. Wszystko oczywiście zaczyna się od śledzenia, czyli od zgromadzenia informacji o osobie ukrytej za “anonimowym identyfikatorem”. Co dzieje się dalej i kto w tym uczestniczy?

Dostawcy treści internetowych wystawiają na sprzedaż profile swoich użytkowników oraz wyświetlaną im przestrzeń reklamową za pośrednictwem tzw. platform podaży (ang. Supply Side Platforms, SSP).
Dane wystawiane przez sprzedawców przestrzeni reklamowej odbierają i analizują tzw. platformy popytu (ang. Demand Side Platforms, DSP). Mają one wyszukiwać użytkowników o określonym profilu.
Profile poszukiwanych użytkowników określają tzw. agencje mediowe.
Zadaniem giełd reklamowych (ang. ad exchanges) jest optymalnie dopasować reklamę do
użytkownika, który powinien ją zobaczyć.

I teraz najważniejsze. W momencie łączenia się ze stroną następuje licytacja miejsca reklamowego w czasie rzeczywistym (stąd RTB – real time biding). W ramach tego procesu…

…strona ustala profil tego użytkownika, przypisuje mu unikatowy numer lub sprawdza, czy ten użytkownik nie figuruje już w jej bazie. Strona powiadamia serwer reklam.
Serwer reklam łączy się z platformą podaży (SSP).
Giełda reklam rozsyła unikatowy numer sprofilowanego użytkownika do współpracujących z nią platform popytu (DSP). Ten moment to właśnie bid request. Potencjalni oferenci dowiadują się, że osoba o danym identyfikatorze właśnie czeka na wyświetlenie strony internetowej i że mogą dołączyć do niej swoją reklamę.
Platformy popytu sprawdzają, czy użytkownik o tym identyfikatorze znajduje się w ich bazie, oraz poprzez platformy DMP zaciągają dodatkowe dane na temat wystawionego profilu. Oferent, który zaproponował najwyższą stawkę, wygrywa prawo do wyświetlenia reklamy.

Cały ten proces trwa ułamek sekundy. Fundacja panoptykon podsumowała go taką oto infografiką.


Infografika Fundacji Panotpykon. Koniecznie kliknijcie by powiększyć.

W tym modelu identyfikator użytkownika i podstawowe informacje o nim trafiają do setek pośredników. Licytacja odbywa się zazwyczaj nie na jednej, ale na kilku giełdach reklam jednocześnie, przy czym na każdej z nich o zdobycie “impresji” walczą w imieniu reklamodawców dziesiątki platform. Wszystkie mają dostęp do profilu użytkownika.
Użytkownicy to wiedzą i się zgodzili?

Nadal część osób powie, że cały ten mechanizm jest nieinwazyjny bo przecież wszyscy internauci wiedzieli jak to działa i wszyscy się zgodzili (:->). My nie jesteśmy tego całkiem pewni. Wiemy raczej, że różni ludzie klikali na stronach w przyciski w rodzaju “Przejdź dalej”, dzięki czemu pozwolili się śledzić. Ci, którzy nie zgodzili się na śledzenie, też nie mają pewności czy ich wybór był respektowany. Owszem, można jeszcze korzysta z dodatkowych wtyczek blokujących śledzenie, ale czy “zwykły użytkownik” z nich skorzysta?

W raporcie Panoptykonu możecie też poczytać o tym co składa się na profil oznaczony anonimowym identyfikatorem. Taki profil ma trzy warstwy: twarde dane osobowe (np. wydobyte w trakcie podpisywania umowy), wyniki analizy behawioralnej oraz dane wynikające z analiz statystycznych. To niestety oznacza, że z Twoim profilem mogą być połączone dane o zdrowiu, poglądach religijnych bądź seksualności. Niby to tylko dane “wywnioskowane”, ale mogą decydować o tym jakie reklamy zobaczysz, albo czy będziesz mógł kupić ubezpieczenie na życie online.

Odchodząc na chwilę od raportu chcemy dodać, że anonimowy identyfikator nie gwarantuje realnej anonimowości. Dziennikarze niemieckiej telewizji Norddeutscher Rundfunk (NDR) zdobyli niegdyś próbkę “zanonimizowanych” danych z zamiarem zidentyfikowania konkretnych ludzi, którzy się za nimi kryli. Sama analiza historii przeglądania doprowadziła dziennikarzy np. do informacji o prowadzonych śledztwach albo firmach, a to z kolei pozwoliło namierzyć konkretne osoby. Nawiasem mówiąc próbka danych została zdobyta poprzez utworzenie fasadowego przedsiębiorstwa.

[...]
źródło/czytaj więcej: https://niebezpiecznik.pl/post/jak-informacje-o-tobie-sa-przetwarzane-w-ramach-reklam-online-ciekawy-raport-na-dzien-ochrony-danych/
_________________
po apelu policji skruszeni hakerzy odesłali skradzioną bazę mailem
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,05 sekundy. Zapytań do SQL: 13