IVRP.pl Strona Główna IVRP.pl
polityka - militaria - kultura - podróże

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Space Truckin'
Autor Wiadomość
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 03 Kwi, 2008 18:02   

Zaraz, chwileczkę, uporządkujmy pewne rzeczy. Po pierwsze primo Boeing czy LM to firmy jak najbardziej prywatne, a zarazem będące w posiadaniu całkiem wydajnych rakiet nośnych. Zatem popełniamy pewien niespecjalnie dopuszczalny skrót myślowy, rozumiejąc pod pojęciem "prywatnych lotów kosmicznych" tzw. New Space, czyli firmy biorące się za przedmiotowy biznes, a nie posiadające uprzednio żadnego w tej materii doświadczenia. Z takimi sobie rezultatami zresztą; o ile miniatury stacji kosmicznych p. Bigelowa radzą sobie całkiem udatnie, o tyle już rakiety nośne firmy SpaceX robią wrażenie jedynie na papierze; w tzw. realu jak do tej pory miały miejsce dwa nieudane testy najmniejszej z nich. O reszcie szkoda gadać.

Po drugie zaś primo mały wtręt historyczny odnośnie szastania przez NASA pieniędzmi podatnika. Był w historii tej agencji pewien admin, Dan Goldin mu było, który znany był z narzekania na zbyt wielki jego zdaniem budżet. Nic dziwnego, że zasiadał na swym stolcu rekordowo długo - od schyłku Busha seniora do pierwszych miesięcy kadencji jego pierworodnego. Efekty, cóż, plon misji takich jak Mars Observer, Mars Climate Orbiter czy Mars Polar Lander jest raczej powszechnie znany. Zaś oszczędności poczynione w programie lotów załogowych walnie przyczyniły się do pozanominalnego wejścia w atmosferę Columbii 1 lutego 2003 r. Z tym że to ostatnie piwo wypić już musiał kolejny admin.

Aha, jeszcze jedno. To za Goldina właśnie zaaprobowano ISS w obecnym mniej więcej kształcie.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Sob 05 Kwi, 2008 15:44   

Zgred napisał/a:
Problemy NASA rozwiązane ?

(...)

Towarzysze japońscy już tak mają. Kiedyś prowadzono tam badania mąjące zweryfikować hipotezę, jakoby trzęsienia ziemi powodowane były przez sumy uderzające ogonami o cokoły wysp. Chyba nawet IgNoblem zostało to uhonorowane ;)
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Sob 10 Maj, 2008 13:09   

Coraz śmielej przebąkuje się o odłożeniu emerytury wahadłowców przynajmniej o dwa lata; największym problemem (oprócz finansów) byłby brak odpowiedniej liczby zbiorników zewnętrznych. Możliwe jest jednak rozciągnięcie w czasie obecnego programu, a nawet dołożenie doń jednej - dwóch misji. Polityczne (i nie tylko) wsparcie dla podobnych inicjatyw wydaje się być coraz silniejsze:



;)
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 16 Lip, 2008 23:42   

Dwa albo i czy apdejty:

- Jest rezolucja Izby Reprezentantów nakazująca (i finansująca) wysłanie na stację AMSa za sprawą dodatkowego lotu wahadłowca. Analogiczna rezolucja kroi się właśnie w Senacie (przeszła już przez komisję). Co ciekawe1, ewentualna misja (STS-134) nie miałaby standardowej dla lotów postkolumbijskich osłony w postaci misji ratunkowej (LON = Launch On Need), jako że wykorzystywałaby ona ostatni pełnowartościowy ET, przygotowywany na potrzeby LON dla STS-133.


- Cały czas próbuje się przyspieszyć najbliższe w czasie loty: STS-125 (Atlantis do Hubble'a) według najnowszych danych "nie wcześniej niż" 2 października, STS-126 (Endeavour do ISS) "nie wcześniej niż" 4 listopada. Czynnikiem decydującym jest dostawa zbiorników zewnętrznych, ściślej, zbiornika dla STS-126, a to za sprawą wymogu stacjonowania gotowego do lotu wahadłowca na stanowisku 39B w chwili startu misji do Hubble'a - z uwagi na różnicę nachyleń orbit HST i ISS niemożliwe byłoby ew. zacumowanie uszkodzonego wahadłowca do stacji, zatem konieczna byłaby natychmiastowa wyprawa ratunkowa (STS-400).


- Właśnie podano skład załogi STS-128 (start orientacyjnie za miej więcej rok):

dowódca: Frederick W. "Rick" Sturckow
pilot: Kevin A. Ford
specjalista misji: John D. "Danny" Olivas
specjalista misji: Patrick G. Forrester
specjalista misji: Jose M. Hernandez
specjalista misji: Christer Fuglesang (ESA)
Ponadto na stację poleci Nicole Stott, zaś wróci z niej Tim Kopra.

Znaczy się tak: czech chopa z STS-117 + sąsiad przez morze z STS-116. Reszta żółtodzioby.

P.S. Przez jakiś czas pewien cuś za dobrze poinformowany łebsajt 8) dawał do zrozumienia, że w skład załogi misji STS-129 wejść miałaby Anna Fisher z grupy '78. Co prawda info znikło jak się pojawiło, ale zdążyło np. odcisnąć się na biografii tej pani w Wikipędii. Jak będzie, czas pokaże :idea:
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pią 29 Sie, 2008 19:04   

Radujcie się o Jarlu (niech Twoje dorsze schną niczym krew nieprzyjaciół na toporze Twym, etc., etc.)! Zaczyna się mniej lub bardziej oficjalnie przebąkiwać o przedłużeniu programu wahadłowców aż po rok 2015.

http://www.nasaspaceflight.com/content/?cid=5504
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 5507
Wysłany: Pią 29 Sie, 2008 20:34   

Tylko czy dorsze... znaczy się promy to wytrzymają ?
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pią 29 Sie, 2008 21:31   

W razie czego wyciągnie się z muzeum Enterprise'a ;) Ciekawe1 ile czasu i $$$ zajęłaby jego konwersja do pełnoprawnego orbitera? Swego czasu NASAńczycy uznali, że bardziej opłaca się im przerobić na takowy makietę do testów statycznych i tak oto narodził się nieboszczyk Challenger.

Na poważnie, jeśli do czegoś dojdzie, latać będą pewnie dwa wahadłowce, trzeci zaś pójdzie do kanibalizacji.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Sob 27 Wrz, 2008 00:39   

W Hamerykowie kredyt umarł, kryzys żyje, kto nie płaci, ten nie pije, a tymczasem szykuje się $2.6 mld podwyżka dla NASA na rok przyszły. Straszniem ostatnimi czasy zagonion, no toć wieczorem spróbuję newsa jakoś skonkretyzować. Tzn. taką mam nadzieję :roll: ;)
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Sob 11 Paź, 2008 01:10   

Hem, więc otóż trochęm się rozpędził pisząc o podwyżce, jako że obydwie izby uchwaliły były tzw. authorization act, czyli dokument określający zadania stojące przed NASA i przewidujący środki na ich realizację, acz bynajmniej nie przyznający ich (to już funkcja tzw. appropriation act). W przeszłości różnie z tym bywało, trzeba też brać poprawkę na sezon wyborczy tudzież kryzys; niektóre jednak rzeczy, jak kategoryczny zakaz demontażu przez jakiś czas infrastruktury związanej z programem wahadłowców, wydają się być dość istotne.

A teraz szczegóły:

1) Zwiększenie przyszłorocznego budżetu NASA o 2.6 mld $ - do 20.21 mld. Sam program Constellation uzyskać miałby dodatkowy miliard

2) Włączenie dwóch warunkowych lotów logistycznych do ISS (STS-131 i 133) do oficjalnej rozpiski, a także "podjęcie wszystkich koniecznych kroków" umożliwiających dostarczenie na stację AMS'a (STS-134).

3) Czasowe (do 30 kwietnia przyszłego roku) wstrzymanie jakichkolwiek działań, które uniemożliwiałyby kontynuowanie programu lotów wahadłowców po roku 2010.

4) Zobowiązuje się NASA do przygotowania raportu odnośnie uwarunkowań ewentualnego przedłużenia w/w programu w dwóch zakresach czasowych (1-2 oraz 3-6 lat).
    a) szacunkowy kosztorys

    b) kwestie bezpieczeństwa

    c) ewentualność ponadplanowej rozbudowy ISS

    d) reperkusje (finansowe, logistyczne, etc.) względem programu Constellation

5) Również zobowiązuje się NASA do przedstawienia planu wykorzystania ISS przez przynajmniej pięć lat od roku budżetowego 2015 począwszy.

Ponadto ostatecznie przegłosowany został przez obie izby (pomimo wcześniejszych obiekcji) wyjątek od ustawy zakazującej agencjom rządowym kontaktów handlowych z Rosją, co umożliwi kupowanie przez NASA miejsc na Sojuzach aż do 2016 r. Podtrzymanie decyzji o jednoczesnej analizie uwarunkowań ewentualnej kontynuacji programu wahadłowców (brzmi jak cytat z referatu na plenum, czyż nie? ;) ) zdaje się wszakże świadczyć o tym, iż tayszom hamerykańskim nieobca jest świadomość możliwej a nieoczekiwanej awarii rurociągu "Przyjaźń" ;)

Wracając do pierwszej z przywołanych ustaw, jest w niej też sporo luźniejszych uwag / zaleceń. Oto co ciekawsze1 z nich:
    - wznowienie produkcji plutonu 238 z przeznaczeniem do generatorów RTG - obecne zasoby tego izotopu w gestii rządu Wuja Sama są mizerne (wystarczy na dosłownie kilka generatorów), pomimo interwencyjnych zakupów poczynionych u Septentrionów

    - rozpoczęcie prac studialnych nad misją na Europę względnie Tytana

    - zdjęcie z półki i odkurzenie misji Glory (to w ramach walki z GO)

    - zrobienie czegoś potencjalnie sensownego z GoreSatem / Trianą, czyli pierońsko drogim ustrojstwem, które miało wisieć w punkcie libracyjnym L1 układu Ziemia-Słońce i fotografować sobie Ziemię (w zasadzie nic poza tym)

    - nacisk na badania obiektów bliskich Ziemi; przeprowadzenie analizy możliwości wysłania niskobudżetowej sondy mającej zainstalować nadajnik na Apophisie, a także innej, bardziej zaawansowanej, mającej za zadanie wykrywanie ciał zagrażających Ziemi o rozmiarach powyżej 140 metrów; jest też odniesienie do opracowania metod zmiany parametrów orbit tych ciał.

http://www.nasaspacefligh...-extra-funding/
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 16 Paź, 2008 18:05   

Odfajkowano 8)

Cytat:
H.R. 6063, the "National Aeronautics and Space Administration Authorization Act of 2008," which authorizes appropriations to the National Aeronautics and Space Administration (NASA) for Fiscal Year 2009; requires NASA to add to its baseline flight manifest two Space Shuttle missions to the International Space Station and take all necessary steps to fly a third additional Shuttle mission; requires NASA to take steps to ensure that the International Space Station remains viable through at least 2020; and affirms congressional support for U.S. space exploration policy;

http://www.whitehouse.gov...0081015-13.html
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 18 Gru, 2008 23:54   

Przedłużenie programu lotów wahadłowców o jakieś dwa lata jest pono wysoce prawdopodobne. Decyzja ma być podjęta w przeciągu kilku miesięcy. Dwa orbitery w linii + jeden do kanibalizacji.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pon 29 Gru, 2008 21:04   

Było? Nie było, a news jeszcze przedświąteczny. Orbital i SpaceX dostały od NASA kontrakty na usługi transportowe, opiewające na kwotę, odpowiednio, 1.9 i 1.6 mld $
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 30 Gru, 2008 19:12   

Właśnie ukazał się kolejny szczegółowy raport dotyczący katastrofy Columbii, tym razem kładący nacisk na wprowadzenie udoskonaleń zwiększających szanse załogi na przeżycie (dotyczy również Oriona):

http://www.nasa.gov/pdf/298870main_SP-2008-565.pdf

Wnioski:

http://www.nasa.gov/pdf/2..._fromSCSIIT.pdf

Relacja prasowa: http://www.wftv.com/news/18381713/detail.html
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pon 19 Sty, 2009 14:00   

Znacie? Znamy. Feynmana masakracja uszczelki: http://www.youtube.com/watch?v=8qAi_9quzUY

(to oczywiście w ramach zbliżającej się rocznicy :( )
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pią 23 Sty, 2009 21:31   

Taki mały apdejt w temacie wiadomego przedłużenia. Rozpatrywane są dwie opcje: 1) latamy do 2012 r. (+3 loty / $5 mld z grubsza), albo 2) do 2015 r. (+10 lotów / $11 mld). Szczegółowo wyglądałoby to tak:
    1) Cztery loty w 2009, cztery w 2010, trzy w 2011 i jeden w 2012. Discovery po raz ostatni leci na orbitę w sierpniu 2010, Atlantis w lutym 2011; Endeavour gasi światło.

    2) Cztery loty w 2009, po trzy w każdym następnym aż po 2015 - lub krócej, jeśli pojawi się alternatywna droga na orbitę, czy to Orion, czy też dyliżans prywatny. Atlantis kończy karierę po 2010, przekwalifikowawszy się na podręczny magazyn części zamiennych

Opcja #1, przy założeniu dostępności stosownej ilości $$$, nie skutkowałaby jakimiś znaczącym opóźnieniami w realizacji programu Constellation, aczkolwiek konieczność utrzymania w gotowości bojowej linii produkcyjnej zbiorników zewnętrznych w Nowym Orleanie (nawet jeśli nie wyprodukowano by nowych) skutkować mogłaby nawet rocznym opóźnieniem rozpoczęcia produkcji tamże górnych stopni Aresa I.

Konsekwencje, nie tylko finansowe, realizacji opcji #2 byłyby znacznie poważniejsze. W chwili obecnej przewiduje się rozpoczęcie modyfikacji wyrzutni 39A na potrzeby Aresa V już na Rok Pański 2012. Z oczywistych względów działania te musiałyby ulec opóźnieniu, o ile nie udałoby się wykorzystać stanowiska 39B jako na przemian wyrzutni Aresa I i wahadłowców. Odłożeniu w czasie uległby również termin ukończenia prac nad silnikiem J-2X. Hamownia A1 w Stennis Space Center, na której miano by je testować, wykorzystywana byłaby wciąż do próbnych odpałów SSME, chyba że udałoby się dostosować ją na potrzeby obydwu silników (uwaga odhegemońska: o wiele Ares V wróci do SSME, będzie to pewnie koniecznością). Itd, itp.

http://www.space.com/news...sion-costs.html
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pią 23 Sty, 2009 23:29   

I jeszcze taka smutnawa refluksja w temacie zbliającej się rocznicy. Na mieście powiadają, że podczas startu do misji STS-113 (listopad 2002) od zbiornika zewnętrznego oderwał się kawałek pianki i roztrzaskał się o stożkowatą osłonę dyszy prawego silnika pomocniczego. Uderzenie było na tyle silne, że pozostawiło wyraźne wyżłobienie na solidnym, półcalowej bodaj grubości kawałku stali.

Wnioski? Postanowiono odłożyć ich wyciągnięcie do okresu po następnej misji. Jak postanowiono, tak zrobiono. 16 stycznia następnego roku wystartowała Columbia...

http://forum.nasaspacefli...57637#msg357637
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Sob 07 Lut, 2009 19:25   

Jak donoszą ajencje, na terenie KSC doszło po raz kolejny do wtargnięcia z włamaniem - tym razem w obrębie ładowni rezydującego aktualnie w OPF-2 OV-105:



Cytat:
“Bird reported in midbody, reports it as a common bird and is described as smaller than a crow, bigger than a sparrow”

(...)

“Trying to locate a hawk to remove intruder bird. Bird possibly in the midbody and underneath the liner someplace”

(...)

“On another front. Forward monitor has a one-time entry pass for the bird if needed”

Jednakowoż luźnawa zrazu atmosfera szybko zaczęła gęstnieć:

Cytat:
“I am not making this up. Bird sitting on blanket next to GSE (Ground Support Equipment) keel approx 6ft aft of ODS (Orbiter Docking System). (Can be seen on) Camera 95…just staring at us”


Na szczęście, niczym w telenoweli, cała awantura zakończyła się swoistym happy endem:

Cytat:
“The Bird has now been escorted out of the Bay”

źródełko tych rewelacji
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 04 Mar, 2009 17:07   

Stosownie to tego, co napisałem w innym wywłątku, zarzucono plany przedłużenia programu lotów wahadłowców. Jedyną nadprogramową misją, która wciąż ma szanse zaistnieć, jest STS-134.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 01 Lip, 2009 13:44   

Hu hu, oto ponownie pojawiła się całkiem niezerowa, choć wciąż minimalna szansa przejścia Atlantisa na wcześniejszą emeryturę. Wszystko za sprawą aluminiowego knyfla od latarki, któren to w bliżej nieokreślonych okolicznościach oderwał się i utkwił pomiędzy oknem a deską rozdzielczą, zaczem gdy wahadłowiec zeszł z orbity i kabina się skurczyła (na skutek wyzerowania się różnicy ciśnień pomiędzy wnętrzem a zewnętrzem), zaklinował się na dobre.

Jak wieść niesie, knyfel został już wyłuskany (czego oni nie robili, suchym lodem traktowali, coby się skurczył, kabinę napompowali, coby się rozdęła trochu), acz stopień uszkodzenia okna jest wciąż nieokreślony.

I tukej leżi pjes pochowany, jako że wewnętrzna, blisko szesnastomilimetrowa szyba ze szkła aluminokrzemianowego jest hartowana powierzchniowo (dla zainteresowanych: do głębokości 3.3 mm). Z uwagi na immanentny hartowanemu szkłu wysoki poziom wewnętrznego nieuporządkowania ;) , nawet minimalne zarysowanie, szczególnie blisko krawędzi prowadzić może do sytuacji znanej większości uczestników kolizji w ruchu drogowym :> Tu sytuacja jest o tyle poważniejsza, że rozsypujące się odłamki mogłyby nie tylko wejść w kontakt z załogą, ale i narazić na szwank integralność znajdującej się zaraz za nią tzw. szyby redundantnej, pomimo jej większej grubości. Gdyby i ta się posypała, rozwiązanie kwestii danego orbitera i jego załogi miałoby charakter ostateczny, gdyż albowiem szyba zewnętrzna, tzw. termiczna, nie jest w stanie wytrzymać ciśnienia panującego w kabinie (nie mówiąc już o dynamicznym charakterze sytuacji).

Przyjmuje się, że wewnętrzna szyba kwalifikuje się do wymiany, jeśli tylko na jej powierzchni pojawi się wgniecenie o głębokości przekraczającej 0.04 mm, rysa o długości większej niż 1.27 mm, względnie uszkodzenie o charakterze stłuczenia bez podania rozmiaru. Sęk w tym, że o ile wymiana zewnętrznej szyby (termicznej) jest zadaniem rutynowym i praktykowanym po niemal każdej misji, z uwagi na liczne trafienia mikrometeorytami, substytucja szyby wewnętrznej wymagałaby demontażu sporej części wyposażenia kabiny, nigdy ponadto nie była praktykowana w KSC ani nigdzie indziej od czasu zamknięcia wytwórni wahadłowców w Palmdale na początku dekady. Szacuje się, że w zaistniałych okolicznościach całokształt prac zająłby co najmniej pół roku, a być może wieczność całą, jeśli całą operację uzna się za nieuzasadnioną wobec przewidywanego rychłego uziemienia całej flotylli.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 5507
Wysłany: Śro 01 Lip, 2009 14:37   

Hm, a nie można by nakleić na rzeczoną szybę jakiejś nowej, niechby parocentymetrowej grubości, coby wzmocnić staruszkę ?
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 01 Lip, 2009 20:27   

No nie wiem, każda odpowiednio duża rysa na szkle ma skłonność do propagacji, a tu jeszcze mamy "wmrożone" naprężenie charakterystycznym dla hartowanego szkła. Przyklejenie łaty (na którą zdaje się i tak nie ma miejsca) nic raczej by tu nie pomogło.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 5507
Wysłany: Czw 02 Lip, 2009 08:31   

Myślałem nie tyle o łacie co o nowej szybie (odpowiednio wyprofilowanej), przyklejonej do starej i do ramy okna (jeśli jest tam coś takiego). To powinno zabezpieczyć przed progresją pęknięć i zapewnić stosowne wytrzymałościowe wymagania.
 
 
Zbigniew 
członek władz krajowych


Pomógł: 6 razy
Wiek: 54
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 6959
Skąd: Kujawy
Wysłany: Pią 03 Lip, 2009 22:24   

Majom szfunga wew tym NASIE Półtora roku szklarz szybę wymienia... I powiedzcie, że Wam sie nie nasuwa skojarzenie z popularnym wierszem o gomułkizmie i dziurze w moście.
:/
_________________
"Domini Poloni, tam diu liberi, quam diu catholici!"
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Sob 04 Lip, 2009 00:22   

Pół roku, gwoli ścisłości, jeśli w ogóle.

@Zgred: Po pierwsze primo, taka dodatkowa szyba samym swym ciężarem wytrąciłaby pojazd z równowagi, nie mówiąc o zmniejszonym o ów ciężar udźwigu. Po drugie primo, szkło jako materiał bezpostaciowy ma tę cechę, że wszelkie zaburzenia jego struktury rozchodzić się mogą we wszystkich kierunkach z mniej więcej jednakowym prawdopodobieństwem. Postulowane przez Ciebie rozwiązanie pewnie blokowałoby jakoś rozrost rysy w płaszczyźnie szyby, ale już nie po składowej do niej prostopadłej. Wiele zresztą zależy od właściwości potencjalnego kleju.

Po trzecie primo, do ramy nie ma co kleić, gdyż albowiem wytrzymałość jej jest, w porównaniu z szybą, raczej znikoma (aluminium).
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 08 Lip, 2009 14:10   

Podobnież uszkodzenia mieszczą się w dozwolonych granicach, być może przyjdzie jedynie wymienić zewnętrzną powłokę (jak rozumiem, bez demontażu samej szyby).
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pią 10 Lip, 2009 10:49   

Z ostatniej chwili: okienko zdatne do użytku.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 03 Lut, 2010 20:52   

W tomacie STS-135 i nn też już posprzątane: http://www.nasaspacefligh...dition-removed/
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 09 Lut, 2010 22:10   

Jeśli wierzyć usłużnym komentatorom, inicjatywa Obamy służyć ma generalnemu obniżeniu bieżących kosztów transportu orbitalnego.

A Septentrionowie na to: niemożliwe! :>

Cytat:
"At a meeting of the space agency chiefs in Tokyo, I want to discuss the maintenance of transport to the station," Roskomos head Anatoly Perminov was quoted by the Interfax news agency as saying.

"We have an agreement until 2012 that Russia will be responsible for this. But after that? Excuse me but the prices should be absolutely different then!"

http://www.spacedaily.com...report_999.html
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pią 26 Lut, 2010 00:23   

Ciekawa1 informacja, choć z nie do końca sprawdzonego źródła: owóż w tym tygodniu najszli pono NASA przedstawiciele konsorcjum, w skład którego wchodzić mają wszyscy liczący się przedstawiciele przemysłu kosmicznego USraela (Wielkiego Szejtana), z informacją, iż oto gotowi są za jedne $1.8 mld rokrocznie przejąć wszelkie operacje związane z obsługą programu lotów wahadłowców - do pięciu lotów na rok.

http://forum.nasaspacefli...52402#msg552402
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 43
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pią 25 Lut, 2011 20:03   

Nie dalej jak wczoraj tuż przed 17, po ośmiu dniach od startu, do ISS zacumował ATV 2 Johannes Kepler.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,11 sekundy. Zapytań do SQL: 10