RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Konstelacja na dywanik
Autor Wiadomość
Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Czw 07 Maj, 2009 18:29   

Cytat:
In the summer of 2009 NASA will review ongoing Exploration activities as well as alternatives to ensure the Nation is pursuing the best technical solution for future human spaceflight – one that is safe, innovative, and affordable. The review will develop suitable options for U.S. human space flight activities beyond retirement of the Space Shuttle in 2010, leading to a plan that will be presented to Congress regarding the core transportation elements and related aspects of a U.S.-led human space flight architecture that would support both crew transportation and rescue missions to the International Space Station and missions to the Moon and other destinations beyond low Earth orbit.

The review will be led by an independent, blue-ribbon team of experts, drawing extensively on resources and personnel from NASA. The review will consider architectures that are capable of supporting the two broad mission areas described above and incorporate both government and/or commercial elements. It will examine the appropriate amount of R&D and complementary robotic activities necessary to make human space flight activities affordable and productive over the long term, as well as appropriate opportunities for international participation. It will also evaluate what capabilities would be enabled by the potential architectures under consideration and will assess the implications of operating the International Space Station past 2016. The detailed FY 2010 and outyear funding levels for individual exploration activities presented in this document are placeholders. Following conclusion of the review, the Administration will provide an updated request for exploration that reflects the outcome of the review.

http://www.nasa.gov/pdf/3...s_5_6_09_R2.pdf

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Czw 07 Maj, 2009 18:58   

Więcej:

Cytat:
INDEPENDENT BLUE-RIBBON PANEL WILL DELINEATE OPTIONS

The Obama Administration today announced the launch of an independent review of planned U.S. human space flight activities with the goal of ensuring that the nation is on a vigorous and sustainable path to achieving its boldest aspirations in space. The review will be conducted by a blue-ribbon panel of experts led by Norman Augustine, the former CEO of Lockheed Martin, who served on the President’s Council of Advisors on Science and Technology under Democratic and Republican presidents and led the 1990 Advisory Committee on the Future of the U.S. Space Program and the 2007 National Academies commission that produced the landmark report, Rising Above the Gathering Storm: Energizing and Employing America for a Brighter Economic Future, as well as a number of other high-profile national commissions.

The "Review of United States Human Space Flight Plans" is to examine ongoing and planned National Aeronautics and Space Administration (NASA) development activities, as well as potential alternatives, and present options for advancing a safe, innovative, affordable, and sustainable human space flight program in the years following Space Shuttle retirement. The panel will work closely with NASA and will seek input from Congress, the White House, the public, industry, and international partners as it develops its options. It is to present its results in time to support an Administration decision on the way forward by August 2009.

“President Obama recognizes the important role that NASA’s human space flight programs play in advancing scientific discovery, technological innovation, economic strength and international leadership,” said John P. Holdren, Assistant to the President for Science and Technology and Director of the Office of Science and Technology Policy. “The President’s goal is to ensure that these programs remain on a strong and stable footing well into the 21st Century, and this review will be crucial to meeting that goal.”

In a letter to Acting NASA Administrator Christopher Scolese asking him to undertake the review, Holdren noted that it is prudent for the new Administration to obtain a fresh assessment of America’s human space flight program given its scale and scope—and especially given its importance for scientific and technological innovation and discovery.

Scolese expressed confidence that the review would serve the nation, NASA, and its employees well. “The thousands of workers who have given so much over the years to bring human space flight to where it is today deserve nothing less than a full assurance that their commitment will be applied in the smartest and most practical ways,” Scolese said. “I appreciate the strong support that the President and Dr. Holdren have for NASA’s programs—including our human space flight program—and I look forward to working with Norm, the panel, and the Administration to ensure that NASA remains on the best path as it moves forward.”

Scolese emphasized that work on Constellation will continue while the review is underway and that workforce issues will be an important factor assessed by the panel as it considers various options.

The review panel will assess a number of architecture options, taking into account such objectives as: 1) expediting a new U.S. capability to support use of the International Space Station; 2) supporting missions to the Moon and other destinations beyond low Earth orbit; 3) stimulating commercial space flight capabilities; and 4) fitting within the current budget profile for NASA exploration activities. Among the parameters to be considered in the course of its review are crew and mission safety, life-cycle costs, development time, national space industrial base impacts, potential to spur innovation and encourage competition, and the implications and impacts of transitioning from current human space flight systems. The review will consider the appropriate amounts of R&D and complementary robotic activity necessary to support various human space flight activities, as well as the capabilities that are likely to be enabled by each of the potential architectures under consideration. It will also explore options for extending International Space Station operations beyond 2016.

Members of the panel are to be named soon.

“It is an honor to be asked to lead this important human space flight review, and I am excited about working with my fellow panel members to examine these difficult, complex, and pressing questions,” said Augustine, a former aerospace industry executive who is a recipient of the National Medal of Technology, the Joint Chiefs of Staff Distinguished Public Service Award, the Department of Defense's Civilian Distinguished Service Medal, and has served as chairman of the American Red Cross and President of the Boy Scouts of America.

“I am a believer in the value of this nation’s human space flight activities,” Augustine said. “And we will do everything we can to provide the information needed to help the country maintain the spectacular arc of progress that NASA has fueled for five decades.”

OSTP was created by Congress in 1976 to serve as a source of scientific and technological analysis and judgment for the President with respect to major policies, plans, and programs of the federal government. Specifically, OSTP is authorized to:

- Advise the President and others within the Executive Office of the President on the impacts of science and technology on domestic and international affairs

- Lead interagency efforts to develop and implement sound science and technology
policies and budgets

- Work with the private sector to ensure that federal investments in science and
technology contribute to economic prosperity, environmental quality, and national security

- Build strong partnerships among the federal government; state and local governments; other countries; and the scientific community

- Evaluate the scale, quality, and effectiveness of the federal effort in science and technology.

(ha, byłem o 10 minut Szybszy od NASAWatch.com 8) )

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Pią 08 Maj, 2009 01:53   

W największym skrócie, boć pora to nieludzka: jeszcze w tym miesiącu rozpocznie się zapowiadany w wątku xiężycowym szeroki przegląd programu lotów załogowych NASA, zarówno w aspekcie teleologicznym ;) jak i materiałowym - na tytułowy dywanik pójdzie nie tylko realizowana obecnie architektura, ale i podejścia alternatywne.

Całość potrwać ma do sierpnia-września i do tego czasu wstrzymane być ma przyznanie kontraktów na szczegółowe prace nad projektami Aresa V i Altaira. Ares I-X jeśli w ogóle wystartuje, to raczej pod koniec roku, choć mówi się też o 2010. Również dopiero po zakończeniu przeglądu przedłożony być ma aneks do opublikowanego właśnie projektu budżetu NASA, zawierający konkretne sumy przewidziane na potrzeby realizacji programu Constellation.

http://www.nasawatch.com/..._space_fli.html
http://blogs.orlandosenti...ase-at-ksc.html
http://www.msnbc.msn.com/id/30625967/

Jutro tzn. dziś o 17:30 naszego czasu konferencja prasowa wyznaczonego na kierownika zespołu przeglądającego Normana Augustine'a.

http://www.spaceref.com/news/viewpr.html?pid=28154

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Śro 27 Maj, 2009 22:46   

Służby donoszą, że personalny skład komisji Augustine'a podany może być do wiadomości jeszcze dzisiaj (po hamerykańsku), a sama komisja rozpocząć może prace w przeciągu jakichś dwóch tygodni.

http://www.aviationweek.c...s&channel=space

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Wto 16 Cze, 2009 19:26   

Zapowiada się całkiem gorący dzień, niekoniecznie tylko w obszarze pomiędzy dyszami silników wahadłowca a platformą startową. Owóż nie dalej jak jutro rozpocznie obrady komisja przeglądająca programu lotów załogowych NASA. W jej dziesięcioosobowym składzie, obok przewodniczącego jej obradom Normana Augustine'a (ex-szefa LM, godzi się zauważyć), znajdą się:

- Wanda Austin, szefowa Aerospace Corp., tzn. instytucji stojącej za korzystnym dla EELV raportem na temat rakiet nośnych Oriona, w szczególności rozwiązań alternatywnych dla Aresa I

- Bohdan Bejmuk, zawiadujący niegdyś z ramienia Boeinga stosownym segmentem programu lotów wahadłowców, a następnie Sea Launch

- Leroy Chiao, były astronauta

- Christopher Chyba, professore z Princeton

- Edward Crawley, professore z MIT

- Jeffrey Greason, twórca i szef XCOR Aerospace, jednego z licznych ostatnio prywatnych potencjalnych dostawców usług kosmicznych

- Charles Kennel, emerytowany profesor oceanografii, przez krótki czas rozpatrywany jako kandydat na oberszefa NASA

- Lester Lyles, również znany nam jako niedawny kandydat na stanowisko w/w

- Sally Ride, była astronautka (pierwszy tego typu obiekt na pokładzie amerykańskiego pojazdu kosmicznego, a trzeci w ogólności). To akurat wybór oczywisty, w końcu nie było chyba komisji d/s okołokosmicznych, w której by dr Ride nie zasiadała ;)

Nie od rzeczy będzie dodać, iż Bejmuk i Crawley już wcześniej uczestniczyli personalnie w ciałach nadzorujących różne aspekty postępu postępów programu Constellation.

http://www.nasa.gov/pdf/3...FPC_charter.pdf

Oficjalna podstrona w serwisie NASA: http://www.nasa.gov/offices/hsf/home/index.html

A teraz najciekawsze1, czyli rozpiska pierwszego dnia (momenty czasowe tłumaczone na polski, rzecz jasna ;) ) wraz z personaliami person się produkujących. Transmisja na antenie NASA TV

Cytat:
15:00 - Słowo wstępne i uwagi na otwarcie (John Holdren / Chris Scolese)

15:20 - Podsumowanie minionych studiów (Mike Hawes)

15:30 - Program Constellation (Doug Cooke)

16:00 - debata z udziałem zagramanicznych udziałowców ISS (ESA i Roskosmos)

17:00 - akty autoryzacyjne i punkt widzenia Kongresu

18:00 (u tubylców w samo południe) - czas na komentarze zgromadzonej publiki

18:30 - przerwa na lunch

19:00 - rozważania o EELV Evolved Expendable Launch Vehicle considerations

20:00 - inne komercyjne środki transportu orbitalnego:

- program COTS (Commercial Orbital Transportation Services) (Doug Cooke)
- SpaceX - stan na dziś
- Orbital - stan na dziś

Usługi komercyjnego zaopatrzenia ISS - przebieg i stan na dziś (Mike Suffredini)

21:30 - architektury alternatywne

- Direct (Steve Metschan)
- opcje wykorzystania wehikułu startowego wahadłowca z ładunkiem zamontowanym równolegle; prom C raz jeszcze? (John Shannon)

22:30 - komentarze publiczności

23:00 - posiedzenie odroczone

http://www.nasa.gov/pdf/3...s%20Meeting.pdf
http://forum.nasaspacefli...21144#msg421144

Szczególną uwagę warto chyba zwrócić na prezentacje podejść alternatywnych do oficjalnej linii NASA, wciąż jednak zakładające wykorzystanie komponentów wehikułu startowego wahadłowca. Steve Metschan z TeamVision zreferuje trzecią już iterację projektu Jupiter/Direct (o której trochę szerzej za chwilę w wątku księżycowym), zaś coś, co może się okazać próbą resuscytacji promu C, przedłoży zebranym nie kto inny, jak tylko capo di tutti capi programu wahadłowców.

Gdyby tak komuś zdarzyło się nawiedzić jutro stolicę USraela i zarazem być w posiadaniu chwilki wolnego czasu, może wpaść pod poniższy adres:

Carnegie Institution for Science
1530 P Street NW
Washington, D.C. 20005

(wstęp wolny, pod warunkiem dostępności wolnych miejsc)

Spocznij! :D

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Śro 17 Cze, 2009 00:14   

Jeszcze może ogólny zarys działalności komisji w następnych dniach, tygodniach i miesiącach, z zastrzeżeniem, że wszelkie koordynaty czasoprzestrzenne ulec mogą zmianie (tym razem, dla zachowania wewnętrznej spójności :> , pozostawiłem momenty w czasie wschodniohamerykańkim letnim)

Cytat:
16 czerwca 2009; 15:00 - 20:30
Spotkanie przygotowawcze, zamknięte dla publiczności; Washington, D.C.

17 czerwca 2009; 9:00 - 17:00
Publiczne posiedzenie; Washington, D.C. (szczegóły post wyżej ;) )

18 czerwca 2009
Wizytacja terenowa; Dulles, Virginia

gdzieś pomiędzy 22-26 czerwca 2009
Wizytacja terenowa; Huntsville i Decatur, Alabama oraz Michoud, Louisiana

gdzieś pomiędzy 6-10 lipca 2009
Wizytacja terenowa; Hawthorne, Canoga Park i Sacramento, California

gdzieś pomiędzy 20-24 lipca 2009
Wizytacja terenowa; Ogden, Utah oraz Las Vegas, Nevada [ :> :> :> :> :> :> - prz. tłum.]

28 lipca 2009
Publiczne posiedzenie; Huntsville, AL

29 lipca 2009
Zamknięte posiedzenie dochodzeniowe; Houston, TX

30 lipca 2009
Publiczne posiedzenie; Cape Canaveral, FL

5 sierpnia 2009
Publiczne posiedzenie; Washington, D.C.

Ponadto możliwe są dalsze posiedzenia bądź to komisji w pełnym składzie, bądź podkomisji, a to natury administracyjnej względnie dochodzeniowej.

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Śro 17 Cze, 2009 14:13   

Nu, oglądamy.

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Śro 17 Cze, 2009 15:06   

Jaja na twardo, NASA TV zdechła na amen (jak się okazuje, również i przekaz satelitarny). Przynajmniej wiadomo, skąd wzięła.się kasa na celebrację afirmacji dla wkładu :/

Edit: Łał, tylko czterdzieści minut przerwy! Jes łi ken!!! :mrgreen:

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Czw 18 Cze, 2009 00:59   

Nu ciekawie1 było, nie powiem, i nie mam tu na myśli wyłącznie notorycznych problemów z transmisją. Nie wszystko oglądałem; co do reszty, momenty warte odnotowania w nieskromnej opinijej mojej to:

- Constellation: zarys misji marsjańskiej. Dziewięć (słownie 9) startów Aresa V z elementami pojazdu załogowego, wykorzystanie napędu nuklearno-termicznego (wreszcie!!!), recykling osłony aerodynamicznej rakiety przy wejściu w atmosferę Marsa. Poza tym zmiana paradygmatu (k...a, co? koniec cytatu) w kosmicznych badaniach naukowych dzięki nowym możliwościom oferowanym przez ciężki wehikuł nośny, zarówno pod względem masy, jak i rozmiarów (ośmiometrowe teleskopy itd., itp.). W tym kontekście interesująco1 zabrzmiała ewidentna podpucha względem DOD, tzn. wizja satelitów szpiegowskich o średnicy głównego zwierciadła jw., "wiszących" na orbicie geostacjonarnych nad danym obszarem kuli ziemskiej.

- EELV: Atlas V z bliżej nieokreśloną kapsułą na pokładzie potencjalnie gotowy już w 2013, Delta IV H z Orionem rok później i drożej. Niepotrzebny w obu przypadkach nowy drugi stopień (wbrew enuncjacjom NASA), brak tzw. czarnych stref (takoż).

- Obydwaj udziałowcy COTS w zupełnie różnym stylu. Elon Musk na tle iskrzących się prezentacji przedstawiających świetlaną przyszłość jego firmy sprawiał jednak wrażenie pogubionego co nieco. Przedstawiciel Orbitala referował bez fajerwerków, podkreślał, że jak na razie nie mają ambicji opracowania pojazdu załogowego, podkreślał dotychczasowy dorobek firmy.

- DIRECT: świetna prezentacja (niewiele odbiegająca od tej tutaj), choć wielość wątków w niej poruszanych (warianty, podwarianty i wersje rozwojowe architektury, orbitalna infrastruktura z orbitalnymi "stacjami paliw" na czele, różnorodność potencjalnych misji (Księżyc, Mars, NEO, serwis teleskopu Webba, orbitalny interferometr optyczny, etc., etc.) dawała wrażenie sporego materii zawikłania. Sporo miejsca poświęcił prelegent krytyce Aresa I/V jak również odpieraniu zarzutów NASA. Z pytaniami poradził sobie przyzwoicie, za wyjątkiem jednego - o anonimowość stojących za projektem inżynierów.

- Szef programu wahadłowców John Shannon pierwsze pięć minut swego wystąpienia poświęcił laudacji architektury forsowanej przez NASA tudzież sprawnemu punktowaniu luk w wywodzie poprzednika. Zaczem zaprezentował zebranym koncepcję tzw "nie-promu C" ( :lol: ), który określił jako oficjalny plan B na wypadek niepowodzenia Aresów. W ogólnym zarysie jest to umocowana do wehikułu startowego w miejsce orbitera sama tylko sekcja silnikowa z trzema SSME, poprzedzona rozległą osłoną ładunku, konstrukcyjnie zbliżoną do tych stosowanych w standardowych rakietach. W takiej konfiguracji możliwe byłoby wyniesienie na niską orbitę okołoziemską 72 ton ładunku; w przypadku wersji rozwojowych (dodatkowy stopień wewnątrz osłony) byłoby to 90 t. Misja księżycowa zakładałaby start dwóch takich wehikułów (jeden z załogą, drugi z lądownikiem)

BTW opracowany pod koniec lat 80-tych prom C był ustrojstwem daleko bardziej złożonym, w zasadzie był to kompletny wahadłowiec jednorazowego użytku, bez skrzydeł, kabiny i osłony termicznej, za to z ładownią i kompletem silników korekcyjnych tudzież manewrowych.

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Czw 25 Cze, 2009 00:01   

Interesujący artykuł, podsumowujący wstępne przesłuchania przed komisją Augustine'a w formie cokolwiek obszerniejszej, niż post wyżej, acz w nieludzkim języku ;) Dużym plusem są linki do wykorzystanych w trakcie przesłuchania prezentacji.

http://www.thespacereview.com/article/1401/1

W uzupełnieniu powyższego link do strony hamerykańskiej TVPublicznej, zawierającej transkrypcję audycji m.in. streszczającej ostatnie perypetie programu Constellation, prezentującej podejścia alternatywne (zdecydowany skręt w stronę DIRECT) i fragmenty rozmowy z Augistine'em. Ponadto zapis dźwiękowy tudzież filmik w formie streamu (ściągalnego).

http://www.pbs.org/newsho...lite_06-19.html

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Czw 16 Lip, 2009 02:15   

Oficjalnie cisza, acz wieści spod dywanu zdają się wskazywać na wysoki poziom aktywności buldożerów ;) Przede wszystkiem, liczne znaki na ziemi i niebie wskazują, że Ares I-X (planowy start w połowie września, ale najpewniej przeciągnie się co najmniej do października) może okazać się łabędzim śpiewem architektury półtorastartowej: Ares I jako połówka, Ares V jako całość. Idzie zarówno o środki płatnicze, tzn. ich brak, liczne problemy techniczne (wygląda na to, że oscylacje ciągu to tylko wierzchołek góry lodowej) wreszcie i anemiczność Aresa I, wymuszającą chorobliwy rozrost Aresa V.

Co w zamian?

Jeśli porzuci się myśl o wyprawie na Księżyc czy gdziekolwiek dalej, pozostaje Orion dosiadający któregoś z EELV w ramach realizacji misji na niskiej orbicie okołoziemskiej (w tym obsługi ISS).

Jeśli jednak nie, pozostaje architektura dwustartowa, w której poszczególne komponenty wynoszone są w przestrzeń przy pomocy identycznego wehikułu, czy raczej różnych wariantów tego samego wehikułu. Czy będzie to odchudzona wersja Aresa V (projektu DIRECT, jako powstałego na zewnątrz - choć nie do końca - NASA nie uzna za własny, możemy być pewni), czy raczej wehikuł startowy wahadłowca + rudymentarna sekcja silnikowa + osłona ładunku w miejsce orbitera, zobaczymy. Pierwsza z tych opcji zapewniłaby (pod warunkiem płynności finansowej) osiągnięcie założonych w programie Constellation celów, a nawet ich przekroczenie; z kolei opcja #2, podobnież bardzo poważnie przez komisję Augustine'a rozpatrywana, pozwoliłaby, przy pewnym ograniczeniu celów operacyjnych, na wykorzystanie infrastruktury naziemnej programu wahadłowców w niemal niezmienionej postaci, co miałoby oczywiste przełożenie na oszczędności.

To może śnurek do prezentacji Shannona:

http://www.nasa.gov/36184...nt%20Final.pptx (wymaga PowerPointa 2007)

http://www.nasa.gov/pdf/3...unt%20Final.pdf (swojski pedeef)

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Pon 20 Lip, 2009 22:11   

Apdejt taki: oficjalny termin startu (i lądowania ;) ) Aresa I-X to 31 października. Na razie br.

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Pią 31 Lip, 2009 14:35   

Trochu się nam rozpiska zmodyfikowała, skutkiem czego w dniach 28-30 lipca miały miejsce aż trzy publiczne posiedzenia komisji na terenie poszczególnych centrów terenowych NASA. W programie jeszcze dwa takie posiedzenia, obydwa w mieście Waszyngtonie, 5 i 12 sierpnia odpowiednio.

Jako że momenty były, krótkie uszczegółowienie nie zawadzi. Cytując poniekąd swoje notatki:

Cytat:
    28 lipca, League City, Tx (JSC)

Obrady zdominowała prezentacja autorstwa panidoktór Sally Ride, najsampierw szerząca mroczną wizję przyszłości programu Constellation (Ares I w linii najwcześniej Anno Domini 2017, itd., itp.). Jednakowoż gwoździem (jak mawia Franuś Broda z ZZ Top) programu była propozycja zredukowania nieuchronnej przerwy w załogowych lotach NASA, a to drogą przedłużenia programu wahadłowców. Zaprezentowane zostały trzy opcje, wraz z prognozami kosztów.

1) Zwyczajne rozciągnięcie obecnego programu (włączając w to dostarczenie na stację AMS'a) w czasie, tak aby uczynić bardziej realistycznym okres przygotowań do każdej z planowanych misji. Ostatni lot miałby mieć miejsce około marca 2011 r.

2) Jw. + dołożenie jednej (wedle dokumentacji drugoobiegowej nawet dwóch) dodatkowej misji, z wykorzystaniem uszkodzonego przez Katrinę zbiornika ET-122. Program wahadłowców zakończyłby się w roku 2012.

2) Dołożenie aż sześciu lotów ponad aktualny program; jeden wahadłowiec (Discovery po przeglądzie) wykonywałby dwa loty rocznie aż do 2014 r.; pozostałe dwa orbitery do kanibalizacji. Najdroższa, co oczywista, opcja (m.in. wymagająca konstrukcji dodatkowych zbiorników), jednakowoż mająca sens, gdyby zadecydowano o zastąpieniu
Aresa I / V "nie-promem C" p. Shannona.

Innym istotnym wątkiem prezentacji było przekonanie (podzielane przez ogół), że należy przedłużyć funkcjonowanie ISS do minimum 2020 r. W tym też kontekście przedłużenie programu wahadłowców zapewniałoby dużo lepsze niż dotychczas zakładane wsparcie logistyczne.

Cytat:
    29 lipca, Huntsville, Ala (MSFC)

Zmasowana obrona aktualnej architektury w wykonaniu Steve'a Cooka i innych. Dużo pijaru, mało szczegółów technicznych, wrażenie prześlizgiwania się po niewygodnych tematach raczej dojmujące.

Cytat:
    30 lipca, Cocoa Beach, Fla (KSC)

Ed Crawley:

- zdecydowany rozrzut pomiędzy kosztami misji załogowych, a bez-
- zagrożenie radiacją, zarówno pochodzenia słonecznego, jak i galaktycznego; przy typowym poziomie promieniowania jego kumulacja w organizmie człowieka przebywającego w przestrzeni międzyplanetarnej (poza ziemską magnetosferą) przekroczyłaby dopuszczalne normy po ~200 dniach (nie uwzględnia się rozbłysków słonecznych itp.)
- potencjalne cele: Księżyc, NEO (planetoidy zbliżające się do Ziemi), Mars i jego księżyce, Wenus (przelot / orbita), punkty Lagrange'a (Ziemia-Księżyc, Słońce-Ziemia).

Scenariusze:

- baza księżycowa (odrzucony)
- misje na księżyc o globalnym charakterze (coś jak Apollo, tylko trwające dłużej i nie ograniczające się do okolic równika)
- Księżyc jako przystanek w drodze na Marsa (wypracowanie / doskonalenie technologii itp.)
- Najpierw Mars
- Elastyczna ścieżka: osiąganie potencjalnych celów jw. w miarę możliwości natury budżetowej i/lub technologicznej. Unikanie w pierwszym podejściu głębokich "studni grawitacyjnych" - ograniczenie się do "lądowań" na obiektach o słabym polu grawitacyjnym. Podejście faworyzowane przez większość komisji.

Przegląd potencjalnych rakiet nośnych: 25, 75 względnie 125 ton na niską orbitę okołoziemską. Po raz pierwszy pojawia się koncepcja "orbitalnych stacji paliw", czy to na niskiej orbicie okołoziemskiej, czy też w punkcie L1 układu Ziemia-Księżyc.

Jeff Greason:

- pomysł dowożenia załogi na orbitę dziewięciotonową "taksówką" o minimalnej funkcjonalności (mieści się w możliwościach np. Atlasa V 402), personel przechodzi na orbicie do Oriona startującego bezzałogowo
- rozwinięcie koncepcji "orbitalnych stacji paliw":
a) 25 ton na orbitę to jednak za mało
b) konieczność budowy orbitalnej infrastruktury przetaczania i magazynowania paliw kriogenicznych
- zaawansowane systemy napędu: nuklearny, wykorzystujące bezprzewodowe przesyłanie energii
- komercjalizacja, także w kontekście dostaw paliwa na orbitę
- Mars celem, Księżyc środkiem doń wiodącym

Ogólnie rzecz biorąc, dało się zauważyć gremialne wsparcie dla koncepcji "stacji paliw" (wg. Christophera Chyby znalazłyby one zastosowanie w każdej rozpatrywanej architekturze).

Jeff Hanley (szef programu Constellation) złożył sprawozdanie z postępów postępu:

- hala VAB i trasa dojazdowa na wyrzutnie w dobrym stanie
- rozważano różne lokalizacje (LC39 / LC40), metodologie montażu (VAB / na wyrzutni), koncepcję samej wyrzutni (pusta / z infrastrukturą na miejscu), wreszcie rozmaite warianty systemu ratunkowego na wyrzutni.
- omówienie nowej mobilnej platformy startowej; rozważano zestawianie pierwszego stopnia na uboczu (poza platformą) - opcja na przyszłość. Platforma dla Aresa I gotowa wraz z wieżą w 51%, gdy idzie o podstawowe struktury (coś jak stan surowy pewnie) [jakim to sposobem, skoro ostateczny projekt Aresa I wciąż nie zatwierdzony? - Bejmuk, Augustine]
- Zarówno Ares I, jak i Ares V korzystać mają z dedykowanych sobie: osobnej wyrzutni, pojedynczej platformie i transporterze.

Ponadto parę uwag, komentarzy, plotek, pogłosek, niepotrzebne skreślić.

- Chris Bergin z NSF.com twierdzi, iż jest w posiadaniu dokumentacji, świadczącej iż w przypadku postawienia na shannonowski "nie-prom C" i kontynuowaniu programu wahadłowców do 2012, możliwe jest wejście tego pierwszego do linii już w 2014, za kwotę mniejszą niźli przewidziana na analogiczny cel w założeniach budżetowych na lata 2010 - 2015

- Opóźnienie Aresa I: wg. Aerospace Corp. 4 lata (pierwszy start 2019), wg. Sally Ride 2 lata (pierwszy start 2017).

Edit: prezentacje & wideła z w/w posiedzeń dostępne są pod adresami:

28 lipca: http://www.nasa.gov/offic...28_Meeting.html
29 lipca: http://www.nasa.gov/offic...29_meeting.html
30 lipca: http://www.nasa.gov/offic...30_meeting.html

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Czw 06 Sie, 2009 19:14   

A teraz sprawozdanie z debaty wczorajszej, która zgodnie z zapowiedzią miała miejsce tą razą we mnieście Waszyngtonie. Przed luźnym raczej audytorium, pośród którego zasiadał m. in. ten oto jegomość:

(po lewej)

...wystąpił m.in. John Marburger, prezydencki doradca ds. naukowych z czasów Busza młodszego, utrzymujący, że obecna polityka NASA jest nie do utrzymania na dłuższą metę i kwestionujący sens wyznaczania konkretnych celów i ścisłego kalendarza do nich wiodącego, a zaraz po nim doktór Robert Zubrin ("Czas Marsa" czytali, a?), głoszący coś wręcz przeciwnego. W następnej kolejności zaistniała gromadka naukowców, prezentujących różnorakie oczekiwania mniej lub bardziej związane z programem załogowych lotów kosmicznych. Wyróżniała się wśród nich pani astronom, nie tylko z uwagi na morderczo wręcz kolorowy strój wyjściowy. Zwracała mianowicie uwagę na nowe możliwości, które otwierają przed astronomią nowe ciężkie wehikuły nośne, zarówno gdy idzie o masę, jak i rozmiar przestrzeni ładunkowej, a także możliwość serwisowania kosmicznych obserwatoriów zalegających poza niską orbitą okołoziemską. Wśród prezentowanych przez nią slajdów uwagę zwracał ten z zarejestrowanym przez Hubble'a widmem egzoplanety z wyraźnymi pasmami wody i metanu; dla porównania zaprezentowano również widmo układu Pluton / Charon. Bardzo dobrze zaprezentował się też Steve Squyres (szef zespołu nadzorującego operacje marsjańskich łazików), podkreślający wszelkie zalety eksploracji bezzałogowej, ale też zaznaczający, iż miesięczny plon badawczy jego podopiecznych odpowiadałby temu, co człowiek przeanalizowałby w przeciągu kilku minut (cytuję z głowy, czyli z niczego, koniec cytatu).

Zaczem na mównicę wtoczył się Ed Crawley i wyłożył pokrótce listę opcji w poszczególnych aspektach, etc., etc. Cytuję (tą razą znowóż) z notatek:

Cytat:
1) Wahadłowce:

- aktualny program, ale realizowany do 2011 (włączając w to STS-135)
- 1-2 loty rocznie aż do roku 2015, ale tylko jeśli rolę ciężkiej rakiety nośnej przejmie jakaś bezpośrednia pochodna wehikułu startowego wahadłowca (może chodzić zarówno o "nie-prom C", jak i coś w rodzaju DIRECT) i pod warunkiem przedłużenia funkcjonowania ISS do 2020 r.

uwaga na boku: jak widzimy, w odniesieniu do prezentacji Sally Ride z 28 lipca doszło do scalenia opcji 1 i 2, a zaś opcja 3 wygląda teraz nawet z lekka ambitniej

2) ISS
- zakończyć udział USA z końcem 2015 r.
- przedłużyć funkcjonowanie stacji do co najmniej 2020 r.

3) Podstawowa rakieta nośna programu eksploracji kosmosu (nośność na niską orbitę okołoziemską)

- 25 ton [EELV / Ares I]
- 75 ton [NSC / DIRECT (Jupiter 130)]
- 125 ton [Ares V]

4) Rządowy (w gestii NASA) system transportu orbitalnego bazować ma na:

- bliższych lub dalszych pochodnych wehikułu startowego wahadłowca
- EELV

5) Dostarczanie załogi na ISS:

- NASA
- pojazdy komercyjne i/lub w gestii partnerów zagramanicznych
- jw.; wehikuł NASA jako rezerwa

6) Cel strategiczny:

- Księżyc (eksploracja powierzchni)
- Układ Słoneczny (raczej wewnętrzny - do pasa planetoid), bez eksploracji powierzchniowej
- Mars (eksploracja powierzchni)

7) Rola bytów komercyjnych w eksploracji kosmosu:

- większe zaangażowanie, także poza niską orbitą okołoziemską
- tylko niska orbita okołoziemska, reszta jak dotychczas

Co poniektórzy z przebiegu dyskusji wysnuli wniosek, iż oto komisja nieoczekiwanie łaskawszym okiem zaczęła spoglądać na aktualną architekturę NASA (Ares I/V). Wynikać to może z faktu, że od początku zakładano, iż będzie ona (po pewnych modyfikacjach) jedną z trzech opcji, które pod koniec miesiąca przedłożone zostaną Owalnemu Barakowi. Na pewno dało się, szczególnie w wypowiedziach szefa komisji, odczuć wsparcie dla ciężkich wehikułów nośnych (75 / 125) ton, jak również (szczególnie Bejmuk) chęć większego zaangażowania żywiołów komercyjnych.

Wziąwszy pod uwagę wszelkie rozpatrywane architektury, cele i środki, komisja uzyskała jakieś 3000 (!) możliwych kombinacji, którą to liczbę na okoliczność omawianego posiedzenia zredukowano do 864. Spośród nich wyselekcjowano siedem, pośród których znajdą się te trzy-cztery, które ostatecznie przedłożone zostaną zleceniodawcy (dwie spośród nich powinny mieścić się w aktualnych realiach budżetowych). Na dziś wygląda to tak:

Cytat:
1. Program bazowy (w ramach budżetu na 2010): wahadłowce do 2011, ISS do 2015 (załoga: Sojuz, potem Ares I / Orion); Ares V; pojedyncze "wypady" na Księżyc, ewentualny posterunek, ale nie rozbudowana baza.

Ocena: program rozciągnięty w czasie: lądowanie na Księżycu ~2024; długa przerwa w załogowych lotach kosmicznych (Ares I / Orion debiutuje w 2018).

2. Koncentracja na ISS (w ramach budżetu na 2010): wahadłowce do 2011, ISS do 2020 (załoga: Sojuz, potem Ares I / Orion względnie pojazdy komercyjne); program księżycowy jw.

Ocena: wyjątkowo rozciągnięty kalendarz: lądowanie na Księżycu ~2028, Ares I / Orion gotowe dopiero w 2019.

3. Poza niską orbitę okołoziemską (w ramach budżetu na 2010): wahadłowce do 2011, ISS do 2015 (załoga: Sojuz), Ares V (dwa starty na misję), okrojony wariant elastycznej ścieżki (orbita okołoksiężycowa, NEO, punkty Lagrange'a).

Ocena: nie najgorszy kalendarz (pierwsza misja pod koniec przyszłej dekady), aczkolwiek sama przerwa w załogowych lotach kosmicznych wyjątkowo długa (Orion / Ares V na przełomie 2019 i 2020?).

4. Architektura bazująca na wahadłowcach (przekracza budżet na 2010): wahadłowce do 2015, ISS do 2020 ( załoga: wahadłowce i Sojuz, potem komercyjne). Ciężka rakieta nośna: DIRECT albo "nie-prom C"; wykorzystanie "orbitalnych stacji paliw", wypady na powierzchnię Księżyca, być może placówka.

Ocena: przyzwoity kalendarz (pierwsza misja księżycowa pod koniec przyszłej dekady, bez przerwy w załogowych lotach kosmicznych); opcja korzystna politycznie (przedłużenie ISS), nieznacznie tylko przekracza budżet na rok 2010.

5. Eksploracja przestrzeni międzyplanetarnej (przekracza budżet na 2010): wahadłowce do 2011, ISS do 2020 (załoga: Sojuz; ciężki wehikuł nośny jako rezerwa, jeśli programy komercyjne nie wypalą), rakieta nośna pochodzenia wahadłowcowego, ew. EELV-Superheavy, rozbudowany wariant elastycznej ścieżki.

Ocena: dobry kalendarz (pierwsza misja w połowie przyszłej dekady w oparciu o EELV), niedookreślona przerwa w załogowych lotach kosmicznych, w zależności od postępów programów komercyjnych; Orion ~2015/16. Przekracza budżet, opcja trudno akceptowalna politycznie: zaniechanie eksploracji Księżyca.

6. Globalny program badania Księżyca (przekracza budżet na 2010): wahadłowce do 2011, ISS do 2020 (załoga jw.), ciężki wehikuł nośny wahadłowcopochodny względnie EELV-SH, bez stałej bazy księżycowej.

Ocena: w miarę przyzwoity kalendarz (pierwszy lot na Księżyc pod koniec przyszłej dekady), niedookreślona, ale raczej średnia do długiej przerwa w programie załogowych lotów kosmicznych (pojazdy jw. z tym że Orion wynoszony przez ciężką rakietę nośną). Przekracza budżet, program badania Mars poza perspektywą, zaniechanie bazy księżycowej w jakiejkolwiek formie.

7. Po pierwsze Mars (przekracza budżet na 2010): wahadłowce do 2011, ISS do 2020 (załoga: Sojuz, potem komercyjne), Ares V, Mars, potencjalny próbny lot na Księżyc.

Ocena: podejście niezwykle kosztowne, kalendarz mocno rozciągnięty w czasie (pierwszy lot na Marsa za lat 20; próba generalna sprzętu w postaci lotu na Księżyc tylko niewiele wcześniej). Przerwa w lotach załogowych zależna od postawy przewoźników komercyjnych, bez planu B. Orion na EELV prawdopodobnie nie wchodzi w grę; całkowite anulowanie obecnego kontraktu na pojazd załogowy?

Za: http://forum.nasaspacefli...54603#msg454603

Edit: tym razem pospieszyli sięz publikacją:

5 sierpnia: http://www.nasa.gov/offic...05_meeting.html

scyg
członek zarządu organizacji powiatowej
leming

Wysłany: Czw 06 Sie, 2009 19:57   

Zubrin to ten z prawej?

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Czw 06 Sie, 2009 20:50   

A nie wiem, minęły cztery lata, więc mógł się postarzeć co nieco.

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Pią 07 Sie, 2009 13:06   

Niezły merytorycznie artykuł w wikipędii nt nie-promu C: http://en.wikipedia.org/w..._Launch_Vehicle

Edit: obrazek #1 pochodzi stąd: http://www.youtube.com/watch?v=xOnlAUpYWoc

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Śro 12 Sie, 2009 16:40   

Dziś ostatnie publiczne posiedzenie komisji. Pomiędzy 19 a 23 naszego czasu omówione zostaną ostatecznie wyselekcjonowane opcje (spośród przytoczonej wyżej siódemki), jak również końcowy raport z prac.

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Śro 12 Sie, 2009 18:47   

Cztery opcje transportu (poza)orbitalnego:

1) Ares I/V
2) Ares V (dwa starty na misję)
3) Bezpośrednie pochodne wehikułu startowego wahadłowca: DIRECT / nie-prom C
4) Ciężkie pochodne EELV: pierwszy stopień: nafta/tlen, drugi stopień: wodór/tlen

Załoga na pokładzie wehikułu komercyjnego. Tankowanie na orbicie.

Ad 3). Oficjalne oszacowanie max. ciężaru ładunku wynoszonego na niską orbitę okołoziemską:

- DIRECT (Jupiter 241): 106 ton
- NSC (Block II, z górnym stopniem): 105 ton

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Śro 12 Sie, 2009 20:11   

Greason o aktualnej architekturze: gdyby tak Kołaj przyniósł nam jutro ten system, w pełni gotowy, naszą pierwszą czynnością musiałoby być anulowanie go (gdyż albowiem bieżące koszty dwukrotnie przekraczałyby dostępny budżet).

http://www.youtube.com/watch?v=zHy9-qF5kAo

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Śro 12 Sie, 2009 20:30   

W wariancie zakładającym eksplorację głębokiego kosmosu wahadłowce tylko do marca 2011. Poważne ekspedycje w najlepszym wypadku dopiero od połowy lat 20-tych (!); przelot koło Marsa i lądowanie na Księżycu pod koniec dekady. Tylko nieco lepiej wygląda to przy postawieniu na prywatnych przewoźników :(

Realizacja aktualnego programu teoretycznie możliwa po dołożeniu 50 miliardów $ do budżetu NASA do 2020 r.

Głosy o konieczności skasowania całego programu Constellation (z Orionem włącznie) i pełnej komercjalizacji (Greason).

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Śro 12 Sie, 2009 20:58   

Ups, wariant globalnej ekspploracji Księżyca przy wykorzystaniu produktów wahadłowcopochodnych wciąż zakłada przedłużenie programu STS do 2015 (1-2 loty rocznie). Bez analizy finansowej - zabrakło czasu :?

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Śro 12 Sie, 2009 21:12   

Ares I nie ma szans być gotowy do lotu na ISS przed jej deorbitacją, niezależnie od tego, kiedy to nastąpi.

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Czw 13 Sie, 2009 10:39   

http://www.nasa.gov/offic...12_meeting.html

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Wto 25 Sie, 2009 17:28   

Z lekkim takim opóźnieniem (w końcu leitmotiv wywłątka zobowiązuje ;) ) pozwolę sobie przedłożyć quasiautorskie sprawozdanie z ostatniego publicznego posiedzenia komisji Augustine'a. Za podsumowanie niech wystarczą prorocze słowa, wypowiedziane blisko dwie dekady temu przez Misia Koalę z Polskiego ZOO, cytuję: "będzie źle", koniec cytatu (wypowiedzane z charakterystycznym, mocno gardłowym akcentem i przedzielone dającą do myślenia pauzą). Ku niejakiemu zaskoczeniu, ponoć także P.T. komisarzy & komisarek, okazało się, że nie tylko zaimplementowana przez NASA strategia eksploracji kosmosu nie mieści się żadną miarą w realiach budżetowych (patrz wyżej), ale na dobrą sprawę nie sposób, stosując się do tychże realiów, zaproponować jakiejkolwiek sensownej alternatywy, wybiegającej w rozsądnym horyzoncie czasowym poza obsługę ISS. Wyraźniej niż kiedykolwiek przedtem dały o sobie znać różnice zdań pomiędzy poszczególnymi członkami komisji, szczególnie Bejmukiem, optującym za pozostawieniem w gestii NASA ciężkiego wehikułu nośnego (bez wchodzenia w szczegóły), a Greasonem, forsującym całkowitą komercjalizację amerykańskiego programu kosmicznego, nie tylko gdy idzie o rakiety nośne, ale i statki załogowe (postulat anulowania Oriona). Znamienne też było np. pominięcie przez referującego zestaw końcowych "zintegrowanych opcji" (odmienny nieco od przytoczonego powyżej) Eda Crawley'a wariantu zakładającego dłuższą niż w pozostałych przypadkach eksploatację wahadłowców i płynne przejście do "nie-promu C", który to punkt został przywrócony na wyraźne żądanie Augistine'a i Bejmuka. Mocno nieczytelna, a na domiar złego niekompletna (znów brak zcasu) była też procedura punktowania przez każdego z członków komisji konkretnych opcji, głównie za sprawą braku wizualizacji wyników na bieżąco. Sama punktacja, w skali od -2 do 2, dotyczyła całego szeregu aspektów dla każdej z opcji, jak np. przygotowanie do programu eksploracji innowacyjność, udział w rozwoju ludzkiej cywilizacji (?) i ekspansji gospodarczej, zaangażowanie społeczeństwa, obecność zagramanicznych partnerów, samowystarczalność, bezpieczeństwo i perspektywa sukcesu czy zachowanie bazy pracowniczej. Ostatecznie zestaw proponowanych opcji przybrał następującą postać:

Cytat:
Opcja 2 [tylko jako punkt odniesienia]: ISS do 2015, wahadłowce do 2011, AresI / Ares V, wypady na Księżyc / stała baza, finansowanie wedle wytycznych budżetu na rok 2010.

Ocena: Orion / Ares I zdolne do pierwszego załogowego lotu testowego (tzw. wstępna zdolność operacyjna) w 2018, Ares V w 2028, program księżycowy poza horyzontem

Opcja 3b [tylko jako punkt odniesienia]: ISS do 2020, wahadłowce do 2011, załogowe statki komercyjne na niską orbitę okołoziemską (LEO), Ares V, wypady na Księżyc / stała baza, finansowanie jw.

Ocena: załogowe testy wehikułów komercyjnych na LEO w 2016, Orion / Ares V w 2028, program księżycowy jw.

Opcja 3b$: ISS do 2020, wahadłowce do 2011, załogowe statki komercyjne na LEO, Ares V, wypady na Księżyc / stała baza, finansowanie przekracza wytyczne budżetu na rok 2010 (o $ 3 mld rocznie)

Ocena: LEO jw., Orion / Ares V w 2023, powrót na Księżyc w 2030.

Opcja 5$: ISS do 2020, wahadłowce do 2015, nie-prom C / DIRECT, wypady na Księżyc / stała baza; finansowanie: na pewno przekracza wytyczne budżetu na rok 2010, ale nie zdążono ustalić o ile :/

Ocena: ???; z uwagi na koszt obsługi wahadłowców do 2015 kalendarz byłby raczej rozciągnięty; powrót na Księżyc po 2030.

Opcja 6$: ISS do 2020, wahadłowce do 2011, wehikuły komercyjne na niską orbitę okołoziemską, Ares V "Light" (5 RS-68, 5-segmentowe SRB, EDS o średnicy 8.4 m, nośność ~130 ton na LEO), eksploracja przestrzeni międzyplanetarnej, przekracza założenia budżetu na 2010 r.

Ocena: załoga na LEO jw., Orion / Ares V-L w 2023, misje do punktów Lagrange'a w 2025, misja do jednej z planetoid zbliżającej się do Ziemi (NEO) w 2030, przelot obok Marsa w 2034, powrót na Księżyc w 2035.

Opcja 7$: ISS do 2020, wahadłowce do 2011, nowa ciężka rakieta nośna na paliwo węglowodorowe o udźwigu ~75 ton na LEO (Atlas V Phase II/III?), eksploracja przestrzeni międzyplanetarnej, poza wytycznymi budżetu na 2010 r.

Ocena: załoga na LEO jw. Orion / nowa rakieta nośna wstępnie gotowe w 2021, misje do punktów Lagrange'a w 2025, NEO w 2027, przelot obok Marsa w 2029, lądowanie na Księżycu w 2030.

Opcja 7S$: ISS do 2020, wahadłowce do 2011, nie-prom C / DIRECT, eksploracja przestrzeni międzyplanetarnej, poza wytycznymi budżetu na 2010 r.

Ocena: załoga na LEO jw. Orion / twór wahadłowcopochodny wstępnie gotowe w 2022, misje do punktów Lagrange'a w 2023, NEO w 2027, przelot obok Marsa w 2029, powrót na Księżyc w 2030

Warto nadmienić, że P.T. komisarze & komisarki przy projekcji wydatków posłużyli się następującą metodologią: oszacowania NASA x 1.5 w przypadku pojazdów bezzałogowych, x 2 w przypadku załogowych.

Parę dni temu poszła plotka, że Owalny Barak już wybrał, mianowicie opcję 7$. Co oznaczałoby de facto likwidację rządowego programu lotów kosmicznych, a w szczególności KSC w obecnej postaci, paręnaście, jeśli nie -dziesiąt tysięcy ludzi na bruk, a niejako przy okazji radykalny wzrost kosztów obsługi różnych latających cacek jednorazowego użytku, pozostających w dyspozycji Departamentu Obrony.

Nie od rzeczy będzie też dodać, że, jeśli wierzyć ostatnim doniesieniom agencyjnych, żaden komercyjny dostawca usług kosmicznych nie sprokurował dotąd na własną rękę pojazdu zdolnego wysłać ludzi na orbitę okołoziemską i zdolnego wrócić na Ziemię w jednym kawałku, wraz z zawartością. O ile wszakże perspektywa komercyjnego transportu orbitalnego ma jakieś umocowanie przy założeniu współfinansowania z pieniędzy podatnika (ew. rynek turystyki orbitalnej widzi się być nazbyt szczupły, aby zapewnić samofinansowanie, szczególnie w dłuższym czasokresie), to produkcja jednego - dwóch statków rocznie zdolnych do wielotygodniowych (-miesięcznych) rejsów, zakończonych wejściem w atmosferę z prędkością bliską prędkości ucieczki marnie wygląda z ekonomicznego punktu widzenia, jeśli nie założymy praktycznie 100% finansowania z zewnątrz. Szczególnie, że w wariancie zakładającym eksplorację przestrzeni międzyplanetarnej pojazd taki musiałby być jakoś tam dostosowany do specyficznych warunków konkretnej misji.

macsoc 
Emerytowany Ojciec Dyrektor

Wysłany: Czw 03 Wrz, 2009 17:06   

a odpowiedź jest tak niedaleko - za ff http://www.systemykosmiczne.republika.pl/

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Pią 04 Wrz, 2009 00:24   

No, no, bo zaraz wyciągnę moje jenijalne projekta z przełomu lat 80/90-tych :mrgreen:

(Właściwie dlaczego, mimo początkowych obiecujących rezultatów, zaniechano badań nad borowodorami w charakterze paliwa rakietowego? Że odkładające się tlenki boru miałyby negatywny wpływ na żywotność turbomaszynerii? OK, kończę offtopa)

macsoc 
Emerytowany Ojciec Dyrektor

Wysłany: Pią 04 Wrz, 2009 09:19   

o borowodorze to nawe ja słyszałem - zdaje się, że to cholernie żrące paskudztwo,a?

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Pią 04 Wrz, 2009 11:13   

Fluorowodór, chlorowodór (obecny w wydalinach SRB, btw), bromowodór owszem. Borowodory (jest cała seria, analogiczna poniekąd do węglowodorów) są łatwopalne i z deka niestablilne (a!), lecz nie słyszałem, by żarły ponad normę :|

P.S. Gdyby twórcy marki "Silan" zetknęli się organoleptycznie z którymś z silanów (krzemowodorów), nie nazwaliby raczej tak swojej marki :>

[Nowy wywłątek p.t. zaawansowane koncepcje transportu (sub- ?) (poza- ?) orbitalnego?]

Hegemon 
Beczkowóz

Wysłany: Wto 08 Wrz, 2009 20:31   

Summary Report of the Review of U.S. Human Space Flight Plans Committee
Date Released: Tuesday, September 8, 2009

Odpowiedz do tematu