Rakiety |
Autor |
Wiadomość |
DoktorNo zwykły członek partii
Dołączył: 28 Paź 2008
Posty: 162
|
Wysłany: Czw 30 Paź, 2008 23:47 |
|
|
Hegemon napisał/a: |
W rzeczy samej Proton (ten współczesny, gwoli ścisłości), to wehikuł nośnością odpowiadający Ariane V, ciężkim EELV, czy wręcz wahadłowcowi (sprzed katastrofy Challengera i obostrzeń co do bezpieczeństwa lotu). Dwadzieścia parę ton na niską orbitę okołoziemską to cokolwiek za mało na poważną ekspedycję, o ile nie zdecydujemy się na montaż orbitalny a la ISS z wykorzystaniem przynajmniej 4-5 startów. |
Tak sobie jeszcze myśle, że to sprawa paliwa. Protony napędzane są paliwem hipergolicznym (tak jak rakiety wojskowe), podczas gdy N1 wszystkie stopnie miała na nafte i LOX. Amerykanie w Saturnie 5 stosowali nafte i LOX tylko w pierwszym członie, następnie miały kombinacje LOX i wodór.
Nie jestem dobry z chemii, ale wydaje mi się, że kombinacja nafta i LOX jest mniej wydajna od tlenu i wodoru...
|
_________________
http://niepoprawni.pl/
http://doktorno.boo.pl/ |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Czw 30 Paź, 2008 23:55 |
|
|
DoktorNo napisał/a: |
Nie jestem dobry z chemii, ale wydaje mi się, że kombinacja nafta i LOX jest mniej wydajna od tlenu i wodoru... |
Jest i to znacznie, choć wiele zależy od konstrukcji silnika (cykl pracy, ciśnienie w komorze spalania, współczynnik ekspansji, etc.). Większy jest tzw. impuls właściwy, czyli ciąg w jednostce czasu uzyskany ze spalenia jednostkowego ciężaru materiałów pędnych. Po przemnożeniu go przez przyspieszenie siły ciężkości otrzymujemy prędkość gazów wylatujących z dyszy, którą podstawiamy do równania Ciołkowkiego i voila.
|
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
DoktorNo zwykły członek partii
Dołączył: 28 Paź 2008
Posty: 162
|
Wysłany: Pią 31 Paź, 2008 18:32 |
|
|
Z paliwami kriogenicznymi jest problem zwiazany z izolacją zbiorników oraz z wyparowywaniem. W przypadku hipergolicznych mamy do czynienia z substancjami o temperaturze pokojowej, które jednak czesto są żrące i trujące (hydrazyna, stężona woda utleniona, dymiący kwas azotowy itp.). Nie mówie już o monogolicznych, te nadają się tylko do silniczków sterujących, bo to prawdziwa bomba. |
_________________
http://niepoprawni.pl/
http://doktorno.boo.pl/ |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Pią 31 Paź, 2008 19:20 |
|
|
Pierwszy start pełnowartościowego Saturna I - 29 stycznia 1964 r.
http://www.youtube.com/watch?v=_dkxDx6RiM4 |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Sob 01 Lis, 2008 14:36 |
|
|
Ciekły tlen w zasadzie nie wymaga izolacji, przynajmniej w klasycznych rakietach; wahadłowiec nie może sobie na to pozwolić, bo spadające kawałki lodu uformowanego na zewnętrznej powierzchni zbiornika pokiereszowałyby gruntownie osłonę termiczną na brzuchu orbitera.
Ogólnie rzecz biorąc dąży się do tego, aby molekuły gazów wydostających się z dyszy miały jak najmniejszą masę cząsteczkową. Stąd użycie wodoru; co więcej, do komory spalania doprowadza się znacznie mniej tlenu, niżby wynikało to z reguł stechiometrii, a to dlatego, aby w ogólnej masie gazów wylotowych był jak największy procent wolnego wodoru. Lżejsze cząsteczki można rozpędzić do większej prędkości przy danym nakładzie energii; inaczej, przy danej prędkości potrzeba mniej energii do rozpędzenia lżejszych molekuł. Analogicznie ma się sprawa w przypadku silników na naftę / tlen - dąży się do tego, aby pośród produktów spalania było jak najwięcej cząstek tlenku węgla, nie dwutlenku. Innymi słowy, przynajmniej w tym przypadku nie chodzi o nic innego, jak tylko by dać czadu
Co do silników jednopaliwowych, nie są one bynajmniej niebezpieczne - rozkład czynnika roboczego, zazwyczaj hydrazyny (patrz USA-193 ) zachodzi dopiero na powierzchni katalizatora w komorze spalania. Nie stosuje się tego rozwiązania dla silników o większym ciągu z uwagi na niską efektywność (impuls wł. mocno poniżej 200 s.), natomiast jako silniczki korekcyjne, gdzie efektywność i siła ciągu mają niewielkie znaczenie, sprawdzają się doskonale z uwagi na prostotę konstrukcji, a co za tym idzie, niską awaryjność. Czasami stosuje się tu zresztą silniczki na sprężony gaz, choć ich wydajność jest już naprawdę niewielka (ISP<100 s.)
No i przenoszę dyskusję do stosowniejszego wątku |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
DoktorNo zwykły członek partii
Dołączył: 28 Paź 2008
Posty: 162
|
Wysłany: Sob 01 Lis, 2008 17:42 |
|
|
Co do monogolicznych: w latach 30-tych Włosi eksperymentowali z rakietami na nitrogliceryne ustabilizowaną metanolem.
BTW:Whadłowiec jest na wodór i LOX |
_________________
http://niepoprawni.pl/
http://doktorno.boo.pl/ |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Sob 01 Lis, 2008 21:48 |
|
|
DoktorNo napisał/a: |
BTW:Whadłowiec jest na wodór i LOX |
Silniki główne w orbiterze jak najbardziej. Rakiety wspomagające są na paliwo stałe (sproszkowany glin + nadchloran amonu + nitryl kwasu polibutadienoakrylowego + niewielka ilość trójtlenku żelaza w roli katalizatora). Silniki manewrowe i korekcyjne chodzą na hipergolach.
Taka ciekawostka1: mimo że zbiornik ciekłego wodoru jest wielokrotnie większy od zbiornika ciekłego tlenu...
...to jego zawartość po zatankowaniu waży dużo mniej. Kłania się największa, obok niskiej temperatury wrzenia, wada wodoru jako paliwa rakietowego, tzn. b. mała gęstość.
|
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
DoktorNo zwykły członek partii
Dołączył: 28 Paź 2008
Posty: 162
|
Wysłany: Sob 01 Lis, 2008 22:08 |
|
|
Słyszałem że na upartego, można by zadokować wahadłowieć do pełnego zbiornika na orbicie, i wyslać to na Księżyc... |
_________________
http://niepoprawni.pl/
http://doktorno.boo.pl/ |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Sob 01 Lis, 2008 22:23 |
|
|
Nie. SSME nie można odpalić w locie; co prawda była koncepcja takiej modyfikacji z przeznaczeniem dla wczesnych iteracji Aresa I, ale nie wypaliła (nomen - omen ). Osłona termiczna wahadłowca nie wytrzymałaby wlotu w atmosferę z prędkością typową dla powrotu z okolic Księżyca (niewiele mniejszą od prędkości ucieczki). Ehem, trzeba byłoby jeszcze zbudować przedtem tego Sea Dragona*, coby wysłać na orbitę pełny zbiornik wraz z kawałkiem VAB dla umożliwienia montażu
BTW były pomysły umieszczenia pustego zbiornika na orbicie z przeznaczeniem na budowę stacji - takie odświeżenie przedskylabowej koncepcji "wet workshop". Największym problemem byłaby zanieczyszczająca orbitę złuszczająca się pianka, nadmiar wolnego miejsca był następny w kolejce, choć do wykorzystania byłby pewnie tylko b. zbiornik ciekłego tlenu.
*Albo i takie cuś. Nie da się ukryć, że chopaki z TeamVision mają gest
|
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Zgred Szeregowy rezerwy
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 5511
|
Wysłany: Pon 10 Lis, 2008 14:42 |
|
|
To nieco w klimatach poprzedniego postu pozwolę sobie tu zacytować astronautyczno-hamletowskie pytanie
Cytat: |
Ale skąd wziąć rakietę o mocy zdolnej wynieść Pontona na orbitę? |
http://www.wprost.pl/ar/143933/Z-zycia-opozycji/
|
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Pon 10 Lis, 2008 21:49 |
|
|
Zgred napisał/a: |
To nieco w klimatach poprzedniego postu pozwolę sobie tu zacytować astronautyczno-hamletowskie pytanie
Cytat: |
Ale skąd wziąć rakietę o mocy zdolnej wynieść Pontona na orbitę? |
http://www.wprost.pl/ar/143933/Z-zycia-opozycji/
|
Nie no, Panie Kolego, musowo wysłać powyższe braciom naszym odłączonym Ciekawe1 czy stary adres jest wciąż aktualny?
|
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Śro 26 Lis, 2008 13:48 |
|
|
Ptaszki ćwierkają, że satelita wczesnego ostrzegania DSP-23, wyniesiony na orbitę przez Deltę IVH w jednym z pierwszych postów tego wątku, zdechł był nie dalej jak w połowie września br. Ze względów bezpieczeństwa psychicznego uprasza się P.T. Forumowiczów o nieinformowanie o tym fakcie Kasi Klich.
http://www.reuters.com/ar...E4AN8FK20081124 |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Śro 07 Sty, 2009 23:57 |
|
|
A tymczasem stoi sobie na LC-37B kolejna Delta IVH z należącym do NRO szpejem pod mycką (NRO L-26). Wartym ponoć (z rakietą) ponad dwa miliardy baksów, acz do końca nie wiadomo ile, jako że instytucja pomieniona do nadmiernie otwartych raczej się nie zalicza.
http://www.aviationweek.c...NRODSP12108.xml
Wielokrotnie odkładany (nie tak już nowa świecka tradycja, gdy idzie o ten typ rakiety) start przewidziano na 13 stycznia br. |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Sob 10 Sty, 2009 23:45 |
|
|
Dokładniejsze dane mówią o starcie gdzieś pomiędzy 19:00 a północą czasu miejscowego, czyli między 1:00 a 6:00 14 stycznia po noszemu. Dokładny moment podany ma być 12 stycznia o 22 naszego czasu.
A tymczasem tuż obok p. Musk dogląda swej rogacizny
|
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Pon 12 Sty, 2009 22:23 |
|
|
No i jest rzeczony moment: 13 stycznia, 19:49 EST czyli 14 stycznia, 1:49 naszego czasu. Albo później, jako że okno startowe trwać ma aż cztery godziny.
Transmisja (np. tutaj) rozpocznie się o 1:25 naszego czasu.
I jeszcze archiwalna fotka: nasz wehikuł w drodze na wyrzutnię:
pełna rozdzielczość |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Wto 13 Sty, 2009 15:30 |
|
|
Start odłożony o 24 godziny. |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Wto 13 Sty, 2009 23:20 |
|
|
W tej chwili start planowany jest na 14 stycznia, 19:45 czasu miejscowego, u nas będzie to 1:45 następnego dnia. Powodem odłożenia startu było nieznaczne uszkodzenie piankowej izolacji pomiędzy pierwszym a drugim stopniem rakiety.
A poza tym garść fotek Falcona 9 na LC-40:
śnurek |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Śro 14 Sty, 2009 22:28 |
|
|
Przygotowania do startu Delty IVH w toku. Początek transmisji o 1:20, start o 1:45 lub później, w ramach czterogodzinnego okna startowego. Jest jakiś problem z zaworem gazowego azotu, pono do usunięcia w przeciągu 30 minut + godzina na "oczyszczenie stanowiska startowego".
http://www.ulalaunch.com/index_webcast.html
webcast 100 kbps
webcast 300 kbps
pełna rozdzielczość |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Czw 15 Sty, 2009 00:30 |
|
|
Znowóż odwołali. Piątek 1:41 CSE. |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Czw 15 Sty, 2009 19:04 |
|
|
I znowóż
Miła fotka na pocieszenie:
pełna rozdzielczość |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Pią 16 Sty, 2009 12:36 |
|
|
Niedziela 18 stycznia 1:33 po noszemu. |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Sob 17 Sty, 2009 20:06 |
|
|
Ładna galeria:
http://www.spaceflightnow.com/delta/d337/gallery/
http://www.spaceflightnow...ery/index2.html
Edit: A, zaszaleję i wrzucę fotę panoramiczną (pełna rozdzielczość po kliknięciu):
W tle m. in. (od lewej): hala VAB, LC-39B z widoczną jedną z wież odgromowych, LC-39A z wahadłowcem Discovery zasłoniętym obrotową strukturą serwisową (wystaje czubek ET), LC-40 z niewyraźnie widocznym Falconem 9, LC-41 (mobilna struktura serwisowa odsunięta w lewo, perspektywicznie za LC-40); na pierwszym planie w centrum oczywiście nasza Delta IVH na LC-37B; po prawej to, co zostało z LC-34 (odsunięty na bok deflektor ciągu i stół startowy). |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Sob 17 Sty, 2009 22:45 |
|
|
Jakieś półtorej godziny temu rozpoczęło się, po uprzednim ich schłodzeniu, napełnianie zbiorników ciekłego wodoru. Tankowanie ciekłego tlenu w toku. |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Sob 17 Sty, 2009 23:20 |
|
|
Teraz tankowanie drugiego stopnia. |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Nie 18 Sty, 2009 02:00 |
|
|
Jakiś gópi problem (bodaj padnięcie stacji roboczej - że na Viście chodzi? ) spowodował przesunięcie startu do 2:13 naszego czasu. |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Nie 18 Sty, 2009 04:02 |
|
|
Do trzech razy sztuka Start nastąpił ostatecznie o 3:47 naszego czasu. Wszystkie fazy lotu, aż do uruchomienia silnika drugiego stopnia i odrzucenia osłony ładunku włącznie prawidłowe. Co potem - nie wiadomo |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Nie 18 Sty, 2009 14:45 |
|
|
Wygląda na to, że wszystko poszło po myśli Koneserujcie się, Waćpaństwo:
pełna rozdzielczość |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Pon 19 Sty, 2009 21:59 |
|
|
Filmik do ściągnięcia: http://www.ulalaunch.com/..._highlights.wmv
A zaś tu znów krótki artykuł zawierający niejakie wskazówki odnośnie zadaniowania naszego satelity: http://www.space.com/miss...sat-launch.html |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Sob 24 Sty, 2009 20:55 |
|
|
Wracając do DSP-23, wygląda na to, że jego dysponenci pragną przyjrzeć mu się z bliska - i co więcej, mają ku temu środki:
http://www.spaceflightnow.com/news/n0901/14dsp23/
A zaś Brytole przyglądają się unemu z niejakiego dystansu:
http://i42.tinypic.com/whcdqc.gif
http://i42.tinypic.com/25585g2.gif
http://i39.tinypic.com/2qm3jhx.gif
http://i44.tinypic.com/2vrtlbs.gif
http://i44.tinypic.com/2v0c1s4.gif
Opis:
źródło
To co, Jarlu, tworzymy wątek dedykowany orbitalnym szpionom? |
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
Hegemon Beczkowóz
Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
|
Wysłany: Sob 27 Cze, 2009 23:45 |
|
|
Kroi się właśnie start Delty IV-M+(4,2) z satelitą GOES-O na pokładzie. W zasadzie miał mieć miejsce już wczoraj, aliści został odwołany z przyczyn pogodowych. Zresztą i dzisiejsze podejście było wielokrotnie przekładane w ramach bieżącego okna startowego z analogicznych powodów. Aktualny moment startu to 00:51.
|
_________________
Его Высокопревосходительство |
|
|
|
|
|