IVRP.pl Strona Główna IVRP.pl
polityka - militaria - kultura - podróże

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Rakiety
Autor Wiadomość
Rychu 
sympatyk


Dołączył: 07 Lut 2010
Posty: 72
Wysłany: Czw 09 Gru, 2010 23:11   

Zbigniew napisał/a:
A co tam też se wkleję. :wink:

Jatesz, jatesz! :>

 
     
Zbigniew 
członek władz krajowych


Pomógł: 6 razy
Wiek: 51
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 6959
Skąd: Kujawy
Wysłany: Pią 10 Gru, 2010 00:14   

Ale... śmieszne. Lepiej udziel opatą po plerach instruktażu dokładnego jak to się robi: może być w "problemach". :razz:
_________________
"Domini Poloni, tam diu liberi, quam diu catholici!"
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 20 Sty, 2011 19:02   

Dobrzeż słyszę, że o 22:08 startuje (jakby co) pierwsza Delta IVH z Vandenberga?

http://www.ulalaunch.com/...unch.shtml#/13/
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 20 Sty, 2011 21:49   

Dwie minuty zwłoki, a bodajże i dwie i pół.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 20 Sty, 2011 22:14   

...i ani chwili więcej. Znaczy się pojszła 8)
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 20 Sty, 2011 22:20   

Się sporo czegóś tam obficie nakruszyło podczas pracy rakiet wspomagających i pierwszego stopnia, tak po prawdzie. Ale to już za nami, podobnie jak osłona ładunku (najnowszy rzut KH-11, czyżby?)
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pią 04 Mar, 2011 19:43   

1) Taurus XL + Glory (kolejny globciosat), VAFB LC-576

Start: dziś o 11:09 CSE

Rezultat: udane wprowadzenie ładunku pod powierzchnię południowego Pacyfiku za sprawą nieoddzielonej osłony aerodynamicznej (druga taka sytuacja pod rząd, poprzednio przydarzyło się to misji OCO w lutym 2009)

2) Atlas V 501 + X-37B OTV-2, SLC-41

Start: najwcześniej dziś po 21:50 CSE podczas okna startowego trwającego do 109 minut.

Rezultat: nieokreślony, 70% szans na odwołanie startu z uwagi na warunki atmosferyczne.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Nie 06 Mar, 2011 22:31   

AD 2) Start odłożony o przeszło dobę, ostatecznie doszedł do skutku wczoraj o 23:46. Z tego co wiadomo, wehikuł jest na orbicie i na dobrą sprawę to wszystko, co wiadomo :P

(jak donoszą wtajemniczeni, do startu doszło na samym początku drugiego z będących do dyspozycji okien startowych, za sprawą konieczności wymiany zaworu w instalacji w systemie przedmuchiwania gazowym helem przestrzeni pomiędzy stopniami rakiety nośnej: http://www.nasaspacefligh...v-otv-2-launch/ )
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 4857
Wysłany: Pon 19 Gru, 2011 18:31   

I co wy na to towarzysze ?
Pegasus na sterydach.



http://www.altair.com.pl/start-7184
_________________
Szeregowy rezerwy
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pon 19 Gru, 2011 22:16   

Suszną linię ma nasza władza. Ale na Psiężyc (i wszystko co dalej) nie wystarczy.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 4857
Wysłany: Wto 20 Gru, 2011 12:18   

Mam jednak obawę czy koszty tak awangardowego letadła nie zjedzą oszczędności wynikających ze zmiany metody wysyłania ludzi i towarów w przestrzeń kosmiczną. Jego eksploatacja też nie będzie łatwa (lotniska).
_________________
Szeregowy rezerwy
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 20 Gru, 2011 12:51   

No właśnie, Orbital wykorzystuje do odpalania Pegasusów zmodyfikowanego TriStara, a jak liczna seria takich jak wyżej latałek może powstać? Trzy - pięć sztuk? Nawet przy wykorzystaniu standardowych komponentów koszty jednostkowe muszą być wysokie.

Dalej, skoro wysokość startowa ma być równa 9 km, a kąt natarcia odpowiednio duży (coby optymalnie wykorzystać samolot w roli I stopnia), prędkość wznoszenia może być na tyle wysoka, że silnikom zabraknąć może ciągu. Tu aż się prosi o zastosowanie dedykowanych jednostek napędowych; zresztą prawdziwym przełomem byłoby zbudowanie samolotu - nosiciela zdolnego do rozwinięcia paru machów, wyposażonego w silniki do maksimum wykorzystujące tlen z atmosfery (turboodrzutowy zintegrowany ze strumieniowym, na ten przykład).

Sumując: krok w dobrym kierunku, ale nie do końca to, o co chodzi.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 4857
Wysłany: Wto 20 Gru, 2011 14:03   

Hegemon napisał/a:
jak liczna seria takich jak wyżej latałek może powstać? Trzy - pięć sztuk?

Stawiam, że 1 (słownie: jeden).
I raczej niewielkich kąt natarcia się spodziewam.

Ja bym szedł raczej w zapakowanie w kadłubie jakiegoś przerobionego B747 lub C5 dodatkowego silnika rakietowego, który pozwolił by na solidny kąt natarcia na cirka ebałt 15 km, przy prędkości jak maksymalna pozioma dla danego typu samolotu.
_________________
Szeregowy rezerwy
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 20 Gru, 2011 18:48   

Zgred napisał/a:
I raczej niewielkich kąt natarcia się spodziewam.

Ale to w sporej mierze neguje potencjalne profity takiego rozwiązania. ΔV rzędu 800-900 km/h to też znów nie takie wielkie ho.
Zgred napisał/a:
Ja bym szedł raczej w zapakowanie w kadłubie jakiegoś przerobionego B747 lub C5 dodatkowego silnika rakietowego, który pozwolił by na solidny kąt natarcia na cirka ebałt 15 km, przy prędkości jak maksymalna pozioma dla danego typu samolotu.

Tutaj dotykamy znów paru kwestii, jak wytrzymałość kadłuba, rezerwacja miejsca i masy startowej dla materiałów pędnych silnika rakietowego, wreszcie sterowności takiego wehikułu na pułapie znacznie wyższym od przelotowego.

P.S. Czy ktoś pamięta Voyagera, samolot który okrążył kulę ziemską bez międzylądowania? Zrewolucjonizował transport powietrzny, prawdaż?
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 4857
Wysłany: Czw 03 Maj, 2012 15:56   

Po pięćdziesięciu z górą latach rozpoczęły się prace nad rekonstrukcją silnika F-1, głównego silnika od Saturna-5 (i do tej pory najsilniejszej jednostki jaka kiedykolwiek została zbudowana).
Zrekonstruowany F-1 miał by stanowić napęd nowych rakiet NASA.
Znaczy (jeśli prace zakończą się sukcesem) uda się powrócić do stanu z lat 60-tych.

Oto jest miara upadku, nie tylko astronautyki obawiam się.
_________________
Szeregowy rezerwy
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pon 07 Maj, 2012 15:53   

Zgred napisał/a:
i do tej pory najsilniejszej jednostki jaka kiedykolwiek została zbudowana

Się nie zgodzę. Septentrioński RD-170 ma ciut większy ciąg i charakteryzuje się sporo wiekszym impulsem właściwym. Aczkolwiek, prawda, F-1 wciąż lideruje, jeśli idzie o silniki z pojedynczą komorą spalania i dyszą (RD-170 ma cztery, zasilane wspólnym zespołem turbopomp.

To jeśli idzie o jednostki na paliwo ciekłe. Stałopaliwowce miewają dużo większy ciąg: z latających prowadzą wahadłowcowe SRB, z testowanych na hamowni zaś na czele jest pewien wynalazek Aerojeta, który w założeniu miał zastąpić pierwszy stopień Saturna Ib, a po nim pięciosegmentowe SRB, które teoretycznie mają szansę jeszcze polecieć.

P.S. A skąd wiadomość o rekultywacji F-1?

P.S. #2 Co do miary upadku, pełna zgoda.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 4857
Wysłany: Pon 07 Maj, 2012 21:19   

Wiadomość stąd
http://www.kosmonauta.net...szenie-f-1.html
Zaniedbałeś udzielanie się na AA i muszę po jakiś obcych serwisach się szlajać i ich błędy powielać (aczkolwiek silników na paliwo stałe nie brałem pod uwagę - niekoszerne som).
_________________
Szeregowy rezerwy
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pon 07 Maj, 2012 23:00   

Dzięki. Nu a ja zapomniałem o F-1A, choć to chyba tylko projekt, jeśli wierzyć zacnemu niegdyś źródełku: http://www.astronautix.com/engines/f1a.htm

Zgred napisał/a:
Zaniedbałeś udzielanie się na AA

:oops:
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 4857
Wysłany: Czw 28 Cze, 2012 10:57   

Odnotujmy nowy silnik SpaceX Merlin 1D dla Falcon v1.1 i Falcon Heavy
650 kN, co przy stosunku siły do wagi, który wyniósł 150, czyni go rzekomo najefektywniejszym silnikiem zbudowanym kiedykolwiek przez człowieka.
_________________
Szeregowy rezerwy
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 28 Cze, 2012 15:20   

Nu tak, T/W robi wrażenie (dotychczasowy rekordzista, septentrioński NK-33 miał / ma ledwie 136.66). Aliści pod względem impulsu właściwego zostaje (bo musi) daleko w tyle za najbardziej nawet prymitywnymi ustrojstwami wodorotlenowymi.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
macsoc 
Emerytowany Ojciec Dyrektor


Dołączył: 04 Mar 2003
Posty: 3643
Wysłany: Pon 25 Mar, 2013 08:51   

wzięli się za używki > http://wiadomosci.onet.pl...u,123711,w.html
 
     
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 4857
Wysłany: Wto 26 Mar, 2013 17:50   

Nowy silnik firmy SpaceX

Cytat:
Osiągany ciąg jednego silnika Merlin 1D na poziomie morza to około 650 kN, co oznacza wzrost na poziomie niemal 30% względem starszej wersji. Współczynnik mocy silnika w próżni do jego masy przekracza wartość 150, czyniąc tę jednostkę najbardziej wydajnym silnikiem w historii na paliwo ciekłe.

http://www.kosmonauta.net...nik-spacex.html

Czy Rebe to potwierdza bo nie wiem już czy to pijar cy co ?
_________________
Szeregowy rezerwy
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Wto 26 Mar, 2013 18:27   

Mnie tam w szkole uczono, że miarą wydajności silnika rakietowego jest impuls właściwy, a nie relacja siły ciągu do ciężaru silnika. Tak więc pozostaję przy tym, co napisałem wyżej, zaznaczając, że z uwagi na specyficzne właściwości ciekłego wodoru jako paliwa (przede wszystkim niską gęstość), optymalny dla silników pierwszego stopnia rakiety jest zestaw nafta - ciekły tlen.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 17 Kwi, 2013 20:36   

Kolejna prywatna rakieta zbiera się do startu. Planowo dziś o 23.

http://www.space.com/2070...paceflight.html
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
B.B. Rodriguez
sympatyk


Dołączył: 24 Mar 2006
Posty: 58
Skąd: Pn. Podlasie
Wysłany: Sob 06 Lip, 2013 12:47   

Prywaciarze zaczynają latać, a Rosjanie zmieniają branżę na rozrywkową.

https://www.youtube.com/watch?v=Zl12dXYcUTo
_________________
Bite my shiny metal ass! Bender Bending Rodriguez
 
     
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 4857
Wysłany: Wto 28 Sty, 2014 19:21   

Najpierw wiadomość dla pokrzepienia serc w jaskini a teraz w AA
http://www.kosmonauta.net...go-w-estec.html

Pierwszy polski silnik plazmowy na hamowni, zadziałał z perspektywami na więcej.
_________________
Szeregowy rezerwy
 
     
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 4857
Wysłany: Śro 19 Mar, 2014 09:22   

Wygląda na to że Putin powyrywał Atlasowi nóżki.
Kupionych już silników starczy jankesom na dwa lata, a potem niewiadomoco ale raczej już na silnikach Huperborejczykowej produkcji programu ciągnąć nie będą.
Zostaje albo produkcja na licencji (jeśli ta pozwala na całkowite uniezależnienie się od Semptentrionów - w co wątpię), produkcja bezlicencyjna (ciekawe!) uwalenie programu i zastąpienie go wynalazkami Muska (Falcon) o co ten ostatni mocno zabiega.

Ciekawie1 się porobiło.

BTW. Jak stosunki się jeszcze pogorszą to może się okazać, że transport amerykańskich astronautów Sojuzami na Międzynarodową Stację Kosmiczną stanie się nie lada problemem.
_________________
Szeregowy rezerwy
 
     
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 40
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11970
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Nie 23 Mar, 2014 00:12   

Niby się do rekultywacji F-1 sposobią: http://arstechnica.com/sc...-lbs-of-thrust/



W zasadzie byłby to zupełnie nowy silnik, o mocno uproszczonej konstrukcji, zarówno w porównaniu z oryginalnym F-1, jak i mocniejszym F-1A, testowanym intensywnie w latach 60-tych, acz nigdy nie oblatanym. Redukcję ilości elementów składowych zawdzięczalibyśmy elektronicznemu sterowaniu przepływem materiałów pędnych, jak też uproszczeniu konstrukcji samej dyszy. Coś jak testowany aktualnie J-2X w zasadzie nazwą tylko nawiązuje do saturnowego J-2

O ile wszakże F-1B byłby zdecydowanie za mocny dla obecnej generacji Atlasów (miałby ciąg mniej więcej dwa razy większy niż RD-180), to do postulowanej rodziny rakiet Atlas V Phase 2 pasowałby jak ulał.

Ad BTW: a kto im kazał wahadłowce do muzeum odstawiać?
_________________
Его Высокопревосходительство
 
     
Black^Widow 
Oberfeldfebel


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 28 Wrz 2006
Posty: 3402
Skąd: DC (District Cracovia)
Wysłany: Pią 25 Kwi, 2014 12:45   

Ale jak popatrzymy na historię ostatnich 10-15 lat astronautyki , to widać że globalnie zwyciężająproste rozwiązania nad tymi "technologicznymi" . Bo są po pierwsze tańsze, po drugie przez inteligentną i sensowną prostotę właśnie - eliminuje się wiele punktów awarii a więc i bezpieczeństwo rośnie. A ponieważ cena jest atrakcyjna - zawsze finalnie można przytoczyć zdanie pewnego instruktora spadochronowego z okresu 42'-44' w GB , który swoim podopiecznym tak mawiał przed 1 skokiem: " Spadochron jest fabrycznie uszyty i fabrycznie złożony i nie ma prawa się nie otworzyć (firma posiada wieloletnia tradycje), ale gdyby to się nawet wydarzyło - firma zaraz przysyła nastepny"
:)

Pozdrawiam
_________________
po apelu policji skruszeni hakerzy odesłali skradzioną bazę mailem
 
     
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 4857
Wysłany: Pon 05 Maj, 2014 13:41   

Szlaban na zakupy silników RD-180 jako efekt sankcji jankeskich ?
W każdym razie jest taka szansa - http://www.kosmonauta.net...uje-trampoline/
Wygląda na to że to Obama a nie Putin zablokuje rozwój programu Atlas.
_________________
Szeregowy rezerwy
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,31 sekundy. Zapytań do SQL: 13