IVRP.pl Strona Główna IVRP.pl
polityka - militaria - kultura - podróże

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
ISS
Autor Wiadomość
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Sob 25 Paź, 2008 13:59   

Dla porządku, bo wszystkie możliwe telewizje o tym trąbiły: nasz terrorysta wraz z załogantami septentriońskimi powrócił bezpiecznie na Ziemię - tym razem po normalnej, tzn. niebalistycznej trajektorii.

A tymczasem konstrukcja rurociągu "Przyjaźń" zaczyna zdradzać niepokojące objawy zmęczenia materiału :twisted:

Cytat:
No Money, No Spacecraft, Russian Producer Warns
by Staff Writers
Moscow (AFP) Oct 24, 2008


Russia's spacecraft producer Energiya will not provide any more Soyuz vessels for trips to the International Space Station unless funds could urgently be found, Energiya's president and general constructor warned Friday.

"We have vessels and funding for them for the next two trips, but I do not know what will happen with expeditions after that," Vitaly Lopota told reporters as quoted by the RIA Novosti news agency.

"We have no funds to produce new Soyuz craft. Unless we are granted loans or advance payment in the next two or three weeks, we cannot be responsible for future Soyuz production," Lopota explained.


The Soyuz is Russia's workhorse spacecraft that has carried out more than 1,600 flights, despite glitches that have bedevilled recent landings of the Soyuz capsule.

An April 19 landing, where the capsule entered the atmosphere at an unusually steep angle, subjecting astronauts to uncomfortably strong G forces and landing 420 kilometres (260 miles) from its target, as well as a similar October 2007 incident, raised doubts about the Soyuz's safety.

However, Friday's landing of the Soyuz carrying US space tourist Richard Garriott and Russian cosmonauts Sergei Volkov and Oleg Kononenko, went smoothly as scheduled.

NASA will be totally reliant on the Soyuz for transporting astronauts and cargo to the ISS after its space shuttle fleet retires in 2010 and until the shuttle's successor vehicle is ready, expected in 2015 at the earliest.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 20 Lis, 2008 22:02   

No, 10 lat Zarii stuknęło.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pią 09 Sty, 2009 21:00   

Dextre w opałach. Stwierdzono możliwość wystąpienia przepływu prądu pomiędzy dwiema niezależnymi liniami zasilania. Groziłoby to to nie tylko zwarciem i uszkodzeniem mechanicznej łapy, ale i zablokowaniem mechanicznego ramienia stacji, gdyby akurat manipulator był doń podłączony. Więcej, istnieje poważne ryzyko spalenia wówczas obwodów samego ramienia. Bez niego zaś niemożliwa jest m.in. dalsza rozbudowa stacji. Na razie wszelkie prace z udziałem łapki zostały wstrzymane.

http://www.nasaspacefligh...e-on-iss-robot/
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Nie 01 Lut, 2009 15:03   

Pono kondycja nareperowanego z grubsza prawoburtowego łącznika obrotowego paneli baterii słonecznych jest całkiem dobra i być może obędzie się na razie bez rozpisanego na jakieś 10 spacerów kosmicznych generalnego remontu. Ważne przed dowiezieniem za niecałe dwa tygodnie ostatniego zestawu baterii, któren to właśnie tamże zamontowanym będzie.

P.S. Właśnie o tej porze mija równe 6 lat od katastrofy Columbii. RIP.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 04 Lut, 2009 17:39   

14 stycznia roku bieżącego septentrionom się komendy poprztykały, zaczem rutynowy manewr podniesienia orbity i zmiany przestrzennej orientacji stacji zakończył się dwuminutową trzęsawką. Amplituda drgań przekroczyła wartości krytyczne i zachodziła obawa, że może dojść do rozszczelnień czy też osłabienia wytrzymałości poszczególnych modułów, a szczególnie węzłów cumowniczych pomiędzy nimi, trwałego odkształcenia baterii słonecznych, etc. Oficjalne komunikaty zdają się bagatelizować całą historię, mniej oficjalne wręcz przeciwnie. Konsekwencje mogą bowiem dać znać o sobie i w dłuższej perspektywie czasowej.

James Oberg w temacie + stosowny filmik (FLV4)

Całkiem prawdopodobne, że i ta okoliczność przyczyniła się do odłożenia startu misji STS-119.

P.S. A zaś sam tajming (fakt zaistniały --------> podanie tegoż do publicznej wiadomości) zarąbisty z lekka, nieprawdaż?
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Sob 21 Mar, 2009 15:28   

Dane do dzisiejszego przelotu:

Warszawia:

21 marca 2009 18:46:45 / wysokość nad horyzontem 0.4° / azymut 250.8° / odległość 2177 km.
21 marca 2009 18:51:45 / wysokość nad horyzontem 61.9° / azymut 162.5° / odległość 403 km.
21 marca 2009 18:53:45 / wysokość nad horyzontem 17.8° / azymut 88.6° / odległość 965 km. [wejście w cień Ziemi]

Łódź:

21 marca 2009 18:46:30 / wysokość nad horyzontem 0.5° / azymut 250.0° / odległość 2167 km.
21 marca 2009 18:51:30 / wysokość nad horyzontem 64.6° / azymut 157.7° / odległość 394 km.
21 marca 2009 18:53:45 / wysokość nad horyzontem 15.1° / azymut 84.9° / odległość 1068 km. [wejście w cień Ziemi]

Kraków:

21 marca 2009 18:46:30 / wysokość nad horyzontem 0.7° / azymut 255.7° / odległość 2139 km.
21 marca 2009 18:51:30 / wysokość nad horyzontem 80.5° / azymut 30.5° / odległość 363 km.
21 marca 2009 18:53:45 / wysokość nad horyzontem 15.0° / azymut 73.7° / odległość 1074 km. [wejście w cień Ziemi]

Wrocław:

21 marca 2009 18:46:00 / wysokość nad horyzontem 0.3° / azymut 248.9° / odległość 2190 km.
21 marca 2009 18:51:00 / wysokość nad horyzontem 69.3° / azymut 165.5° / odległość 381 km.
21 marca 2009 18:53:45 / wysokość nad horyzontem 11.5° / azymut 79.9° / odległość 1242 km. [wejście w cień Ziemi]

Redzikowo:

21 marca 2009 18:46:30 / wysokość nad horyzontem 0.6° / azymut 239.3° / odległość 2151 km.
21 marca 2009 18:51:15 / wysokość nad horyzontem 33.5° / azymut 164.8° / odległość 613 km.
21 marca 2009 18:53:45 / wysokość nad horyzontem 11.7° / azymut 98.5° / odległość 1231 km. [wejście w cień Ziemi]
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Zbigniew 
członek władz krajowych


Pomógł: 6 razy
Wiek: 55
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 6959
Skąd: Kujawy
Wysłany: Sob 21 Mar, 2009 19:14   

Widziałem, widziałem. Kupę jaśniejsza od Wenus w swej najlepszej formie. :razz:
_________________
"Domini Poloni, tam diu liberi, quam diu catholici!"
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Sob 21 Mar, 2009 19:46   

Jutro podobny przelot, jakieś pół godziny później niż dziś. Za chwilę podam namiary.

P.S. Rozwinęli jednak te baterie 8)
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Zbigniew 
członek władz krajowych


Pomógł: 6 razy
Wiek: 55
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 6959
Skąd: Kujawy
Wysłany: Sob 21 Mar, 2009 19:57   

Nie wiem jak to jest liczone, ale jestem pewien, że stacja leciała najmniej 80-83° nad głową. A tu w opisie mam, że w Łodzi była "wyżej" niż u mnie. Faktycznie oczy mylą. Wchodziła na jakieś 280° a wychodziła na jakieś 95°.

Ps. Skąd bierzesz znak "°"? Bo ja kopiuję z Twojego wpisu. :wink:
_________________
"Domini Poloni, tam diu liberi, quam diu catholici!"
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Sob 21 Mar, 2009 23:30   

To akurat ze SkyMapa, ale można też wpisać z klawiatury numerycznej 0176 trzymając wciśnięty prawy Alt :) Więcej takich mundrości w Start > Programy > Akcesoria > Narzędzia systemowe > Tablica znaków.

A teraz do rzeczy, czyli rozpiska na jutro:

Warszawia:

22 marca 2009 19:14:00 / wysokość nad horyzontem 0.7° / azymut 264.5° / odległość 2140 km.
22 marca 2009 19:19:00 / wysokość nad horyzontem 78.3° / azymut 140.7° / odległość 365 km.
22 marca 2009 19:20:00 / wysokość nad horyzontem 34.7° / azymut 94.2° / odległość 597 km.

Łódź:

22 marca 2009 19:13:45 / wysokość nad horyzontem 0.8° / azymut 264.3° / odległość 2135 km.
22 marca 2009 19:18:45 / wysokość nad horyzontem 82.1° / azymut 105.0° / odległość 361 km.
22 marca 2009 19:20:00 / wysokość nad horyzontem 28.8° / azymut 87.5° / odległość 686 km.

Kraków:

22 marca 2009 19:13:45 / wysokość nad horyzontem 0.6° / azymut 270.0° / odległość 2157 km.
22 marca 2009 19:18:45 / wysokość nad horyzontem 61.2° / azymut 4.4° / odległość 405 km.
22 marca 2009 19:20:00 / wysokość nad horyzontem 28.3° / azymut 68.0° / odległość 696 km.

Wrocław:

22 marca 2009 19:13:15 / wysokość nad horyzontem 0.5° / azymut 264.0° / odległość 2169 km.
22 marca 2009 19:18:15 / wysokość nad horyzontem 81.7° / azymut 5.3° / odległość 361 km.
22 marca 2009 19:20:00 / wysokość nad horyzontem 21.6° / azymut 80.3° / odległość 846 km.

Redzikowo:

22 marca 2009 19:13:30 / wysokość nad horyzontem 0.7° / azymut 254.1° / odległość 2141 km.
22 marca 2009 19:18:15 / wysokość nad horyzontem 45.5° / azymut 180.2° / odległość 490 km.
22 marca 2009 19:20:00 / wysokość nad horyzontem 20.8° / azymut 108.7° / odległość 869 km.

Okolice Biłgoraja:

22 marca 2009 19:14:15 / wysokość nad horyzontem 0.7° / azymut 270.8° / odległość 2143 km.
22 marca 2009 19:19:15 / wysokość nad horyzontem 69.0° / azymut 15.5° / odległość 382 km.
22 marca 2009 19:20:00 / wysokość nad horyzontem 41.2° / azymut 69.3° / odległość 525 km.

Niezależnie od lokalizacji, stacja zacznie wchodzić w cień Ziemi przed zejściem pod wschodni horyzont na wysokości jw.

P.S. Kolega poda na priva koordynaty, a uzupełnię rozpiskę.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 25 Mar, 2009 19:28   

Za parę godzin Discovery odczepi się definitywnie od ISS, a tymczasem jutro tuż przed 13 naszego czasu z Bajkonuru rusza na pokładzie Sojuza TMA-14 kawałek ekspedycji #19 i 20 zarazem w osobach Giennadija Padałki (dowódca) i Michaela Barratta (inżynier pokładowy); kolejny inżynier, Koichi Wakata, już tam jest. Zamieszanie z numeracją spowodowane jest zdublowaniem w połowie roku nominalnego stanu załogi stacji.

Aha, kosmicznego terrorystę, na szczęście już ostatniego, też dowiozą.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Sojuz_TMA-14
http://en.wikipedia.org/wiki/Soyuz_TMA-14
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ekspedycja_19
http://en.wikipedia.org/wiki/Expedition_19
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ekspedycja_20
http://en.wikipedia.org/wiki/Expedition_20

I jeszcze takie nastrojowe ujęcie Stanowiska Gagarina (rakiety poka szto nie dowieźli):

_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 26 Mar, 2009 15:05   

Wystartowali bezproblemowo - korolewszczyzna ogólnie rzecz biorąc niezawodna jest wysoce. Szukam danych orbitalnych, jak znajdę, podam momenty przelotu. Miło byłoby dostrzec za bez mała jednym zamachem trzy różne załogowe wehikuły kosmiczne.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Sob 28 Mar, 2009 14:55   

Dokowanie też szybkie i z lekkim tylko poślizgiem (wygląda na to, że zhajczył się pojedynczy silniczek korekcyjny i trzeba było przejść na ręczne sterowanie) - dokładnie o 14:05. Co ciekawe1, Sojuz podczepił się nie do jednego z bocznych, a zadniego węzła cumowniczego modułu serwisowego Zwiezda - zazwyczaj dokują tam Progressy, względnie ATV.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 08 Kwi, 2009 10:02   

Niecałe trzy godziny temu wylądował sobie Sojuz TMA-13 z poprzednią zmianą załogi (Fincke / Łonczakow) tudzież terrorystom do kwadratu. Jak na razie brak danych co do ewentualnego balistycznego charakteru wejścia w gęste warstwy atmosfery.

Edit: tym razem bez problemów: http://www.nasaspacefligh...-tma-13-return/
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Nie 12 Kwi, 2009 20:33   

Coraz głośniej robi się w temacie przedłużenia funkcjonowania ISS - przynajmniej do roku 2020: http://online.wsj.com/art...6771109777.html
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Śro 27 Maj, 2009 14:15   

Parę godzin temu (dokładnie o 12:34 naszego czasu) wystartował Sojuz TMA-15 z rosyjsko-kanadyjsko-belgijską załogą w składzie: Roman Romanienko (dowódca), Robert Thirsk i Frank De Winne. Wydarzenie to o tyle historyczne, że po zadokowaniu pojazdu do stacji, co nastąpić powinno pojutrze punktualnie o godzinie 14:36, stan liczebny stałego personelu ISS zostanie oficjalny zwiększony do sześciu osób.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pią 03 Lip, 2009 00:22   

Nie dalej jak przedwczoraj wyszedłem sobie (tuż po wpół do trzeciej) na posesję celem obserwacji przelotu ISS. Przelot jak przelot (aczkolwiek z efektowną flarą), temniemniej zaintrygował mnie obiekt podążający w ślad za stacją. Dużo słabszy (na oko +1.5 do 2, podczas gdy jasność stacji sięgała -2, a sama zaś flara była na poziomie π×drzwi -5), ani chybi Pregress albo Sojuz. Sęk w tym, że nic podobnego pod koniec czerwca nie wystartowało, a zaś po odcumowaniu zazwyczaj następuje szybka deorbitacja (destrukcyjna bądź nie).

No więc co? No więc Progress M-02M, któren to chwilę wcześniej odczepić się ode stacji, coby przeprowadzić "serię eksperymentów naukowych", jako rzecze Wikipędia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Progress_M-02M
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Zbigniew 
członek władz krajowych


Pomógł: 6 razy
Wiek: 55
Dołączył: 25 Paź 2007
Posty: 6959
Skąd: Kujawy
Wysłany: Nie 12 Lip, 2009 21:06   

Właśnie przeleciał nad moja głową. Niby nic, zdążyłem się już przyzwyczaić. Jednak mam pytanie do fachowca. Przedwczoraj leciało coś identycznego nad moją głową. Rzecz w tym że leciało o przynajmnie 1/3 "szybciej". Lata coś na jeszcze niższej orbicie?
_________________
"Domini Poloni, tam diu liberi, quam diu catholici!"
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Nie 12 Lip, 2009 21:51   

Jeśli to było coś o jasności porównywalnej ze stacją, to przy założeniu niższej orbity mógł być to tylko wahadłowiec w początkowej fazie misji. Jednakowoż, gdy ostatnio sprawdzałem (a było to minutę temu), Endeavour stał wciąż na wyrzutni, zatem to nie to :roll:

Na poważnie: to zapewne efekt czysto geometryczny. Stacja porusza się z mniej więcej stałą prędkością (jej orbita jest bardzo bliska okręgowi), tym niemniej jej pozorna prędkość na sferze niebieskiej zależy od odległości, wysokości nad horyzontem i kąta pomiędzy wektorem prędkości stacji a linią widzenia.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 10 Wrz, 2009 16:00   

Dziś o 19:01:46 z kosmodromu na wyspie Tanegashima powinna wystartować rakieta H-IIB z pojazdem transportowym HTV na pokładzie.

Trochu na temat rakiety nośnej: http://en.wikipedia.org/wiki/H-IIB

... i wehikułu: http://en.wikipedia.org/wiki/H-II_Transfer_Vehicle

Informacje na bieżąco: http://www.jaxa.jp/countd...cdreport_e.html (no i tutaj: http://forum.nasaspacefli...p?topic=12878.0 )

Warto zauważyć, że HTV jest ustrojstwem dużo mniej skomplikowanym niż Progress czy ATV, jednakowoż pod względem ładowności niewiele ustępuje temu ostatniemu. Z uwagi na brak możliwości samodzielnego dokowania, HTV zostanie, po zbliżeniu się do stacji na stosowną odległość, pochwycony przez mechaniczne ramię stacji i dociągnięty do odpowiedniego węzła cumowniczego
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Zgred
Szeregowy rezerwy

Pomógł: 1 raz
Dołączył: 31 Gru 2002
Posty: 5511
Wysłany: Czw 10 Wrz, 2009 17:59   

Hegemon napisał/a:

Warto zauważyć, że HTV jest ustrojstwem dużo mniej skomplikowanym niż Progress czy ATV, jednakowoż pod względem ładowności niewiele ustępuje temu ostatniemu.

Ale nie może korygować orbity ISS-a
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 10 Wrz, 2009 18:11   

Zgred napisał/a:
Hegemon napisał/a:

Warto zauważyć, że HTV jest ustrojstwem dużo mniej skomplikowanym niż Progress czy ATV, jednakowoż pod względem ładowności niewiele ustępuje temu ostatniemu.

Ale nie może korygować orbity ISS-a

Podobnie jak projektowane hamerykańskie wehikuły tzw. komercyjne (Dragon, Cygnus).

Tymczasem start miał miejsce zgodnie z planem. Około 20 powinno dać się zaobserwować przelot (aczkolwiek u mnie chmurzasto ostatnio). Dla porządku: przelot ISS około 20:30, w zależności od lokalizacji (górowanie, chwilę potem wejście w cień Ziemi); STS-128 jakieś dwie minuty wcześniej.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 10 Wrz, 2009 19:41   

Lekko rąbłem się w oszacowaniu, przelot HTV (tudzież górnego stopnia rakiety nośnej) miał miejsce około 20:20.
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Pią 18 Wrz, 2009 00:40   

Japoniec odłowiony, choć nie obyło się bez paru drobnych wierzgnięć:

http://www.youtube.com/watch?v=ITz4x75ExQ8
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Hegemon 
Beczkowóz


Pomógł: 2 razy
Wiek: 44
Dołączył: 11 Lut 2006
Posty: 11979
Skąd: z głupia frant
Wysłany: Czw 25 Sie, 2011 09:25   

Progress M-12M nie doleciał. Awaria ostatniego stopnia rakiety nośnej. Znaczy się bida, bo ani towaru przez czas jakiś nie idzie dostarczyć (niby są ATV i HTV, ale nie na żądanie przecie), ani tym bardziej ludzi (ta sama rakieta nośna)

Btw ładny przelot dało się wczora zaobserwować nad Urszulinem po 22, tuż przed pokazem dla młódzi zez Giżycka czy cuś 8)
_________________
Его Высокопревосходительство
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,11 sekundy. Zapytań do SQL: 10